حروف GDDR6 مخفف graphics double data rate type six  هستند. GDDR6 شبیه به یک رم است که قابلیت گرافیکی دارد. GDDR6 پهنای باند بسیار بالایی دارد به همین دلیل در کنسول‌ها و کارت گرافیک‌ها استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که رم کامپیوتر با DDR خطاب می‌شود و گرافیک با GDDR ، در واقع حرف G مخفف گرافیک میباشد.

 برای بهتر درک کردن تکنولوژی GDDR6 بهتر است به مقایسه‌ی آن بپردازیم:

تفاوت GDDR5 با GDDR6

تکنولوژی GDDR5 حدودا 10 سال پیش به گرافیک‌های کامپیوتر افزوده شد اما GDDR6 اوایل 2019 در گرافیک‌های AMD و NVIDIA دیده شد. گرافیک GDDR6 بر اساس طراحی GDDR5 ساخته شده است با این تفاوت که GDDR6 سرعت بیشتری دارد. به طور دقیق‌تر میتوان گفت GDDR5 نهایت سرعت 8 گیگابایت در ثانیه دارد ، GDDR5X ماکسیمم سرعت 12 گیگابایت در ثانیه دارد ولی سرعت GDDR6 به 16 گیگابایت در ثانیه هم میرسد.

حافظه‌ی گرافیک GDDR6 نیز پتانسیل بیشتری دارد. حافظه‌ی گرافیک‌های GDDR5 در بازه‌ی 512MB الی 8GB  بود در حالی که بازه‌ی کنونی GDDR6 بین 8 الی 16 گیگابایت است.حافظه‌ی گرافیک در تعیین کیفیت گیم‌ها بسیار موثر است. برای مثال ؛ اجرای گیم با کیفیت 1080p بین 4 الی 6 گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی نیاز دارد در حالی که 1440p حداقل 6GB نیاز دارد و 4K حداقل 8GB .

تفاوت گرافیک GDDR6 با HBM2

تکنولوژی HBM2 معمولا در برخی گرافیک‌های خاص به کار میرود. برای مثال Nvidia Titan V که دارای 12 گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی است از تکنولوژی HBM2 استفاده میکند. گرافیک‌های HBM2 پهنای باند بالایی دارند ولی بر خلاف GDDR6 از سرعت پایینی بهره‌مند هستند به همین دلیل تنها برای نرم‌افزارهای خاص استفاده می‌شوند. HBM2 بیشتر در گرافیک‌های AMD دیده می‌شود که برای ماینینگ استفاده می‌شوند.

تکنولوژی GDDR6 سرعت بالاتری نسبت به HBM2 دارد به همین دلیل در گیمینگ استفاده می‌شود. پس GDDR6 سریع‌ترین تکنولوژی برای استفاده در گرافیک است.

به طور خلاصه میتوان گفت که GDDR6 ، تکنولوژی به کار رفته در گرافیک‌های روز است که بالاترین سرعت را بین گرافیک‌ها دارد به همین دلیل در گیمینگ ، طراحی و سایر اموری که سرعت گرافیکی بالایی نیاز دارند استفاده می‌شود.