گرافیک آنبرد چیست؟

هر پردازنده‌ی اینتلی (به جز پردازنده‌ی سری F) یک گرافیک بر روی خود دارد که به این پردازنده‌ها APU نیز می‌گویند. به این گرافیک‌هایی که به CPU متصل شده‌اند گرافیک آنبرد گفته می‌شود.

گرافیک مجزا چیست؟

گرافیک مجزا ، بر خلاف گرافیک آنبرد باید جداگانه خریداری شود. این گرافیک بازه‌ی قیمت فوق گسترده‌ای دارد که از قیمت کمتر از 1 میلیون تومان شروع می‌شود و در گرافیک‌هایی مانند RTX 3090 به 100 میلیون تومان می‌رسد. کارت گرافیک‌های مجزا مخصوص انجام کارهای سنگین و گیم ساخته شده اند.

مقایسه

در مقایسه‌ی کارت گرافیک آنبرد اینتل با سایر گرافیک‌ها ، اولین نکته‌ای که مورد توجه است حافظه‌ی اختصاصی گرافیک‌ها است. کارت گرافیک مجزا یک حافظه‌ی اختصاصی برای انجام امور گرافیکی خود دارد در حالی که کارت گرافیک آنبرد از رم به عنوان کمکی استفاده میکند.

رم نصف حافظه‌ی خود را می‌توان با انواع کارت گرافیک در اشتراک بزارد. البته شیرینگ رم برای گرافیک آنبرد پردازنده‌های اینتلی نسل پنجم و پردازنده‌های قدیمی‌تر مقدور نیست. همچنین برخی گرافیک‌های آنبرد AMD ظرفیت شیرینگ کمتری دارند. گرافیک آنبرد اینتل یک حافظه‌ی 64 یا 128 مگابایتی را با کمک رم به خود اختصاص می‌دهد و از سایر حافظه‌ی رم به صورت اشتراکی استفاده می‌کند. البته گرافیک‌های سری Iris ، یک حافظه‌ی گرافیکی مجزا 64 یا 128 مگابایتی دارند تا سرعت عملکرد آنها افزایش پیدا کند.

جدیدترین گرافیک‌های اینتلی ، سری Intel UHD 770 است که متعلق به پردازنده‌های نسل 12 سری K است. این پردازنده گرافیکی آنبرد 1485 گیگافلاپس قدرت دارد که از بسیاری از گرافیک‌های مجزای قدیمی قدرتمندتر است. به همین دلیل یک پردازنده‌ی قدرتمند می‌تواند امور گرافیکی سبک شما مانند فوتوشاپ و اتوکد را انجام دهد.