قطعات درون کیس ، به دلیل بار الکتریکی‌ای که دارند گرد و غبار زیادی به خود جذب می‌کنند و گرد و غبار و موانع می‌توانند مانع خروج گرما از داخل سیستم شوند و سبب افت کلاک و سرعت کامپیوتر شوند.

سیستم پردازش مرکزی و مغز کامپیوتر قطعه ای به نام CPU است. این قسمت خیلی مهم با کمک فن قدرتمندی که بر روی آن نصب شده دائما خنک میشود. دمای CPU در زمان انجام فرایند پردازش بالاتر میرود. به همین دلیل لازم است با توجه به شرایط محیطی در بازه های زمانی منظم و حداقل هر 6 ماه یکبار فن CPU را از گرد و غبار پاک کنید تا اختلالی در سرعت و یا عملکرد سیستم پیش نیاید.

نحوه تمیز کردن داخل کیس

برای تمیز کردن ، می‌بایست در ابتدا درب کیس خود را با استفاده از پیچ‌گوشتی باز کنید. به این نکته توجه کنید که نیازی نیست تمام درب‌های کیس را باز کنید.

کیس کامپیوتر را به فضایی آزاد مانند حیاط یا کنار پنجره انتقال دهید.

اگر فردی متخصص نیستید به هیچ عنوان قطعات را از جای خود جدا نکنید. جدا کردن قطعات ممکن است به قطعات کامپیوتر یا مادربرد آسیب جدی وارد کند. در واقعبرای بادگیری و نظافت گرد و خاک کیس کامپیوتر نیازی به جدا کردن قطعات نیست.

هنگامی که فن سیستم با انرژی خارجی مانند باد به چرخش در میاید ممکن است بار الکتریکی در خود ذخیره کند. جهت جلوگیری از ایجاد ولتاژ با حرکت فن توسط باد، بهتر است اتصالات فن ها به مادربورد کاملا قطع شود. برای اینکار کابل دو رشته ای متصل را از جای خود در بیاورید. معمولا در کنار این فیش کلمه CPU Fan نوشته شده است.

حال میتوان گرد و خاک داخل کیس را به راحتی تمیز کرد. بهترین ابزار برای این کار استفاده از دستگاه های دمنده هوا یا همان بلوور است. با توجه به نیروی زیاد این دستگاه ها و میزان بادی که تولید می کنند بهتر است فن ها را به کمک وسیله ای مانند پیچ گوشتی از حرکت بازدارید و مانع چرخش آن ها شوید تا داخل فن ها هم تمیز شوند.

در حین گردگیری و تمیزکاری کیس کامپیوتر، استفاده از ماسک را فراموش نکنید. با توجه به گرد و خاک زیادی که معمولا درون کیس جمع میشود و شدت باد دستگاه های دمنده هوا، گرد و غباری که در هوا پخش میشود میتواند به سیستم تنفسی آسیب برساند. اگر دسترسی به ماسک نداشتید به کمک تکه ای پارچه دهان و بینی خود را بپوشانید.

بعد از گردگیری کامل و اتمام کار اتصالات را مجدد چک کنید. برقفن CPU را مجدد وصل نمایید در غیر اینصورت سیستم شما کار نخواهد کرد. درب کیس را به خوبی ببندید و کار تمام است.