مدت هاست که کاربران دو سیستم عامل سر برتر بودن دیگری بر آن جنگ دارند. این جنگ نه سر منطق است و نه سر برتر بودن، بلکه داشتن تعصب به هرکدام باعث میشود که حتی اگر آن سیستم عامل عملکرد مطلوبی را نداشته باشد، بی دلیل از آن دفاع کنید. این جنگ میان ios و android میباشد که هرکدام میلیون ها کاربران را در اختیار دارند و دست از رقابت بر نخواهند داشت.

اما اینکه کدام یک از دیگری برتری خواهد داشت، کاملا به سلیقه و کاربرد یک شخص بستگی دارد و عملا نمیتوان گفت برتری نسبی به کدام یک از سیستم عامل ها تعلق دارد؛ به همین دلیل به سراغ ویژگی های هر کدام می رویم تا در نهایت برتری آن ها را با یک دیگر نسبت به سلیقه ی افراد مختلف دریابیم.

سیستم‌ عامل

سیستم‌ عامل بطور خلاصه به نرم‌افزاری گفته می‌شود که توسط سازنده‌ روی هرنوع وسیله‌ی هوشمندی پیاده‌سازی می‌شود تا کاربر بتواند از آن استفاده کند. در واقع یک دستگاه هوشمند بدون سیستم‌ عامل، وسیله‌ای بی‌فایده است که هیچ‌کاری را نمی‌تواند انجام دهد.

 وظیفه‌ی سیستم‌ عامل آن است که با ارتباط با اجزای درونی دستگاه بتواند یک محیط مجازی را به‌وجود آورد که کاربر بتواند با آن کار کند و وظایفی که امروزه گذران امورات را بدون داشتن این داشتن این دستگاه‌های هوشمند ناممکن کرده است، انجام دهد.

ios در برابر اندروید

سیستم‌ عامل ios

در بخش طراحی ، گوشی های اپل که تنها پشتیبان کننده ی سیستم عامل ios میباشد، بسیار ارگونومیک و مورد پسند تر بوده و به همین دلیل است که طرفداران آیفون ها با اختلاف بیشتری در برابر اندرویدی ها در جریان هستند. چینش برنامه ها، رابطه کاربری آسان و بی دغدغه و همچنین کیفیت مطلوب به کار رفته در تولید دستگاه ها ، جزوی از آن برتری ها به حساب می‌آیند. 



برای خرید انواع لپ تاپ و کیس استوک و نو  اینجا  کلیک کنید.



اما در آن طرف ماجرا، اندروید یک پکیج تمام و کمال را در اختیار دارد. open source بودن اندروید خودش به تنهایی قادر است شما را به یک تولید کننده محتوای حرفه ای و یک Developer ارجمند تبدیل کند. هرچند این ویژگی را هم کم کم اپل وارد سیستم عامل خود کرده اما هنوز هم قادر نیست توانایی و قدرت پاسخگویی مانند اندروید را در اختیار خود داشته باشد.

سیستم‌ عامل ios و android

محدودیت در قسمت دانلود کردن برنامه ها و همچنین گسترده نبودن آن ، یکی از نقاط ضعف ios بوده و هست و هنوز هم راه حلی برای آن صورت نگرفته است. به همین دلیل است که کاربران اندروید هر از گاهی دیگری را به همین قصد مورد تمسخر قرار میدهند. هرچند این امر امنیت بالاتری را در سبب خود دارد اما آنچه برای کاربر مهم است تنوع است تا داشتن چنین امنیتی.

در سال ۲۰۰۷ استیو جابز بنیان‌گذار و مدیر عامل پیشین اپل، اولین آیفون را با سیستم‌عامل iPhone OS 1 به بازار معرفی کرد. نام این سیستم‌ عامل به مدت سه سال حفظ شد، تااینکه با انتشار iOS 4 در ژوئن ۲۰۱۰ این نام به iOS تغییر کرد. سیستم عامل iOS مختص به گوشی‌های آیفون است که حق استفاده از آن تنها در انحصار شرکت اپل است؛ بدین معنا که این سیستم‌عامل تنها روی گوشی‌های آیفون قابل اجرا است.

سیستم‌ عامل ios

سیستم‌ عامل اندروید

سیستم‌ عامل اندروید برای اولین بار توسط اندی رابین در سال ۲۰۰۳ معرفی شد. در سال ۲۰۰۵ گوگل اندروید را خرید و عرضه سیستم‌ عامل اندروید به سازندگان گوشی‌های هوشمند را آغاز کرد. اینگونه بود که HTC در سال ۲۰۰۸ اولین گوشی اندرویدی به نام HTC Dream را با اندروید 1.0 معرفی کرد.

مالکیت اندروید از سال ۲۰۰۵ تاکنون به شرکت گوگل تعلق دارد. اندروید یک سیستم‌ عامل منبع باز است که اکنون گوگل توسعه‌ی آن را برعهده داشته و شرکت‌های مختلفی مجاز به استفاده از آن هستند؛ بدین معنا که هر سازنده‌ای می‌تواند از این سیستم‌ عامل در محصولات هوشمند خود استفاده کند و حتی کد آن را بنا بر نیاز و ترجیح‌ خود تغییر دهد.

ازطرف دیگر اندروید سیستم‌عاملی است که شرکت‌های مختلف اجازه دارند روی محصولات خود پیاده کنند و کاربران با خرید گوشی‌هایی از برند سامسونگ، شیائومی، هواوی و ... می‌توانند از سیستم عامل اندروید بهره‌مند شوند. از این‌رو اندروید محدود یه یک گوشی خاص یا یک برند خاص نمی‌شود.