اتریوم ، همانند بیت کوین یک ارز دیجیتال است که متعلق به مجموعه‌ای از یک بلاک چین عمومی است. اتریوم یک دفتر کل غیر متمرکز دارد که توسط اعضای شبکه‌ی اتریوم به روز و تایید می‌شود. تنها راه اضافه شدن اتریوم در این شبکه ، ماین شدن آن توسط ماینرها است. 

هنگام ماین شدن اتریوم ، ماینرها با یکدیگر رقابت می‌کنند تا یک پازل را حل کنند و اولین ماینر یا کامپیوتری که پازل را حل کند ، مقداری اتریوم به عنوان پاداش دریافت می‌کند.

اتریوم ، شباهت‌های زیادی با بیت کوین دارد اما سخت افزار مورد نیازش برای ماینینگ ، با سخت افزاری که برای ماینینگ بیت کوین استفاده می‌شود متفاوت است. بیت کوین سیستم پیچیده‌ای برای ماین نیاز دارد اما اتریوم تنها یک گرافیک قدرتمند نیاز دارد.

پاداش ماینینگ اتریوم ، 5 اتریوم به ازای هر بلاک بود که در سال 2017 به 3 اتریوم و در سال 2019 به 2 اتریوم کاهش پیدا کرد. دلیل کاهش پاداش ماینینگ اتریوم ، جلوگیری از افت قیمت آن است. این فرایند ، در آینده نیز ادامه پیدا می‌کند تا از کاهش قیمت ارزهای دیجیتال جلوگیری شود.

برای ماینینگ اتریوم 2 راه وجود دارد. یکی از راه این است که هر شخص برای خودش ماین کند که ممکن است هفته‌ها زمان ببرد تا پاداشی دریافت کند یا وارد یک POOL شود. POOL گروهی از ماینرها هستند که گروهی ماین میکنند و اتریومی که به دست می‌آورند را تقسیم میکنند.

مراحل ماینینگ اتریوم

همانند سایر ماینینگ‌ها ، شما نیاز یک والت اتریوم و نرم افزار ماینینگ دارید. اتریوم از طریق گرافیک ماین می‌شود بنابرابن شما نیاز به آپدیت درایور گرافیک خود دارید تا بتوانید hash rate بیشتری داشته باشد. در آخر شما میتوانید یک POOL را برای ماینینگ انتخاب کنید و ماینینگ خود را از طریق نرم افزار مانینگ اتریوم آغاز کنید.

سیستم مورد نیاز

همانطور که گفته شد برای ماینینگ اتریوم ، هش ریت اتریوم است که سرعت ماینینگ شما را مشخص می‌کند. به صرفه ترین گرافیک AMD RADEON RX 5700 XT است که هش ریت 54MH/S دارد و ماهیانه حدود 107$ اتریوم ماین میکند. البته با کسر هزینه‌ی برق ، سود شما کمتر می‌شود. شما میتوانید با مراجعه به این سایت و وارد کردن هش ریت گرافیک خود ، میانگین سود ماهیانه‌ی خود را به دست آورید. 

به طور کلی ، ماینینگ اتریوم بسیار محبوب است زیرا که با سیستم‌های خانگی نیز میتواند ماین شود اما با هر سیستمی به صرفه نیست و پیشنهاد می‌شود که توسط ASIC (ماینر) ماین شود. در صورت ماین با ASIC حدودا 1 سال زمان میبرد تا هزینه‌ای که شما برای ماینر پرداخت کرده‌اید را به شما برگرداند.