گرما اصلی‌ترین عامل فرسودگی و از بین بردن قطعات کامپیوتری می‌باشد. با ارتقا یافتن هرکدام از این قطعات طی سال‌های گذشته، افزایش گرمای موجود در سخت‌افزارها بیشتر شده‌است. طوری که شرکت های بزرگی مانند Intel و AMD که تولیدکننده پردازنده مرکزی هستند، تا کنون قادر به مهار گرمای موجود در قطعاتشان نشده‌اند. به همین دلیل برای مهار گرمای موجود، نیاز به افزودن ماده‌ای که رسانای گرما باشد دارد؛ خمیر سیلیکون ، خمیر حرارتی و یا Thermal Paste ماده خمیری از جنس پلیمر است که بین هیت سینک و دستگاهی که قرار است خنک شود قرار می‌گیرد. وظیفه‌ی این خمیر انتقال هرچه بیشتر گرماست و به پروسه خنک سازی پردازنده یا دستگاه‌های دیگری مثل پردازنده‌ی گرافیکی کمک می‌نماید. هوا رسانای بسیار ضعیفی برای گرمایی که بین فضاهای خالی بین پردازنده وجود دارد میباشد. خمیر سیلیکون کلیه فضاهای خالی میکروسکوپی که بر روی پردازنده یا هیت سینک قرار دارد را پوشش می‌دهد و بدین ترتیب مانع انتقال گرما و عملکرد ضعیف سیستم خنک کننده می‌شود. 

خمیر سیلیکون نیز نیاز به تغییر سالانه دارد؛ زیرا در طی مدتی خشک شده و شروع به از دست دادن کارایی خود می‌کند و اگر در این هنگام جایگزین نشود، دستگاه شروع به مشکلاتی در عملکرد خود می‌کند و به در نتیجه بیش از حد گرم خواهد شد. همین امر باعث می‌شود که در مرور زمان آسیب جدی به کامپیوتر و یا پردازنده مرکزی برساند

انواع خمیرهای حرارتی

بسته به فضا و جایی که نیازتان میباشد تا از خمیرهای حرارتی استفاده داشته باشید، تنوع های متنوعی را دارا می‌باشد ؛ به همین منظور میبایستی برای تهیه و استفاده از آن دقت کامل را داشته باشید؛ زیرا هرکدام از آن‌ها توان تحمل یک مقدار از حرارت و گرما را دارند، ولی به طور معمول بین 150 تا 300 درجه سانتیگراد به گفته‌ی سازنده‌هایشان، میتوانند فشار گرما را در شرایط خاص در بر بگیرند اما به طور معمول در جنس‌های اکسید روی، روغن سیلیکون، سرامیک، آلومینیوم، مس، نقره، گرافیت، نانو ذرات کربن و انواع متریال‌های ضد اکسیداسیون تولید می‌شوند.

خمیرهای حرارتی بر پایه فلز

بهترین و گران‌ترین نوع خمیرهای حرارتی این نوع از آن‌هاست . به دلیل رسانا بودن فلز ، انتقال گرمای بهتری در عملکرد خنک‌سازی شکل می‌گیرد و به همین دلیل گزینه مناسب‌تری جهت استفاده در کامپیوتر و پردازنده مرکزی میباشند؛ البته این نکته هم شایان ذکر است که به دلیل وجود ذرات ریز فلز در آن و گران‌بها بودن این نوع خمیر نسبت به دیگر گزینه‌ها ، هنگام جایگزین کردن خمیر میبایست دقت کافی را بهره‌مند باشید و یا حدالمکان از یک متخصص برای این امر کمک بگیرید.

خمیرهای حرارتی بر پایه سرامیک

این نوع خمیر برای کاربرانی که استفاده‌های خاصی از دستگاه خود میکنند؛ به منظور اینکه کار بیشتر و سنگین‌تری نسبت به سایر کاربران از سیستم خود میکشند و همچنین گیمرهایی که به صورت مداوم پای دستگاه خود می‌نشینند مناسب است. در این نوع از خمیرها فلزی وجود ندارد اما همچنان رسانای گرما هستند و کارایی بالایی را به همراه دارند.

خمیرهای حرارتی بر پایه سیلیکون

پایه ترین و ارزان ترین نوع خمیرهای سیلیکونی می‌باشند که عمدتا کاربرد خاصی نداشته و در شرایط ضروری مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین رسانای کمتری نسبت به گرما دارند و مناسب قرار گرفتن در قطعات کامپیوتری حساس مانند پردازنده گرافیک نمیباشند.