اگر فکر می‌کنید فقط هنگامی که قطعات کامپیوترتان عمرشان را به نحو احسنت کردند و سپس تصمیم به تعویض آن‌ها میکنید، سخت در اشتباهید! چون فقط با یک تغییر کوچک نرم‌افزاری میتوانید عملکرد پردازنده خود را بهبود ببخشید و پولی که جهت ارتقاء آن کنار گذاشتید را در جیب خود بگذارید. 

اورکلاک یا Overclock کردن پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی ، آن دسته تغییراتی است که میتواند حداقل سرعت سیستم شما را 10 درصد افزایش دهد؛ بدون هیچ هزینه‌ی اضافی و فقط با چند کلیک ساده. منتهی شرط اولیه‌ی این کار، داشتن شرایط لازم نیز میباشد. اگر پردازنده شما از نوع AMD باشد ، می‌توان گفت که احتمالا خوش‌شانس هستید. زیرا تمامی پردازنده‌های مدرن Ryzen قابلیت اورکلاک شدن را دارند. اما در آن‌ور ماجرا اگر پردازنده شما از تیم و شرکت Intel باشد، میبایستی چند شرط را در نظر بگیرید؛ اول اینکه اینتل اکثر پردازنده‌های اصلی خود را قفل می‌کند تا کاربر را از خرید اقتصادی و هوشمند منع کرده و مانع افزایش عملکرد پردازنده خود شود.

بنابراین میبایستی از سری های K یا X که قابلیت اورکلاک کردن را دارند استفاده کنید. در غیر این صورت کار شما دشوار خواهد شد.

اگر  گیمر ، پخش‌کننده رسانه و یا حتی کاربر ساده‌ای که بیشتر از حد معمول با سیستم خود کار میکنند باشید میبایستی این امر را بر روی سیستم خود اما با اصول درست و نگهداری متناسب با آن انجام دهید. به همین دلیل در ادامه‌ی مطلب نحوه‌ی اورکلاک کردن را در اختیارتان خواهیم گذاشت.

اگر میخواهید بیشترین کنترل را بر روند اورکلاک کردن سیستم خود داشته باشید؛ باید آن را از طریق BIOS مادربورد دستگاهتان انجام دهید؛ البته قبل از شروع مطمئن شوید که آخرین نرم‌افزار بایوس مادربورد خود را از وبسایت ارائه‌دهنده دانلود و نصب کرده اید. در غیر این صورت در ادامه فرایند اورکلاک کردن با مشکل مواجه خواهید شد و حتی ممکن است به پردازنده خود آسیب جدی وارد کنید.

اورکلاک کردن از طریق بایوس کامل ترین دسترسی ها را به تمام تنظیمات و عملکرد سیستم خود می‌دهد؛ پس اگر علاقه‌مند به تنظیم دستی و مدیریت تمام جانبه‌ی پردازنده و سیستم خود می‌باشید، میبایستی این کار را از طریق بایوس انجام دهید.

برای دسترسی به بایوس، چند لحظه پس از روشن شدن سیستم و قبل از ظاهر شدن صفحه بارگیری ویندوز، بسته به سازنده مادربورد باید از طریق یک کلید خاص در کیبورد خود، مانند F2 و یا Delete میبایستی فشار دهید.

حال برای شروع اورکلاک کردن باید چند قدم را با هم پیش ببریم.

قدم اول : ایجاد عملکرد پایه

اولین گام در فرآیند اورکلاک، اندازه‌گیری عملکرد پایه سیستم شما با ابزار بنچمارک است. این ابزار امکان آسانتری را با معیارهایی که پس از عملکرد اورکلاک ایجاد می‌‎شود را فراهم میکند و به وضوح هرگونه پیشرفت را نشان می‌دهد. از آنجایی که ابزارهای بنچمارک از طریق بایوس قابل اجرا نمیباشند، باید از یک ابزار و برنامه دیگری برای تنظیم معیار اورکلاک خود استفاده کنید. به عنوان مثال برنامه‌ی شرکت اینتل که Extreme Tuning Utility نام دارد امکان محک زدن سخت‌افزار شما را قرار خواهد داد. 

پس از انجام بنچمارک سیستم خود در قبل از مرحله‌ی اورکلاک کردن، در جایی ذخیره کرده تا نتیجه‌ی بعد از اورکلاک کردن را دیده و با آن مقایسه کنید.

قدم دوم : تنظیم کردن عملکرد تنظیمات

همانطور که در بالا ذکر شد، هر بایوس و پیکربندی سخت‌افزاری آن متفاوت است. بنابراین مکان تنظیمات شما ممکن است متفاوت باشد. با این حال اصول اولیه اورکلاک کردن پردازنده‌ها در تمامی سیستم‌ها یکسان است.

اولین تنظیماتی که الزام به تغییر دادن دارد، نسبت هسته پردازنده است که نهایت سرعت CPU را تعیین می‌کند. در بایوس سیستم بخشی را که امکان تنظیم این تنظیمات را می‌دهد را پیدا کنید و سپس مقادیر مورد نیازتان را قرار دهید.

هنگام تغییر دادن عملیاتی یک پردازنده، احتیاط بر این است که یک تغییر را به صورت جداگانه انجام داده، تست و بررسی کرده و سپس آن را تایید و به سرانجام برسانید. بدین ترتیب، در صورت وجود هرگونه مشکل، شناسایی آن و بازگشت به آخرین تنظیمات عملکردی شناخته شد آسان‌تر خواهد بود.