یکی از ویژگی‌های که در یک کامپیوتر حائز اهمیت است ، پورت های کامپیوتر است که یکی از پل‌های ارتباطی سیستم شما ، با  سیستم‌های دیگر است. در گذشته ، این پورت‌ها تنها راه انتقال داده از سیستم شما بود تا اینکه بلوتوث و وایفای به سیستم‌ها اضافه شدند و کارایی این پورت‌هارا کاهش دادند. با این حال این پورت‌ها هنوز هم کارایی دارند و انواع این پورت‌ها در ادامه بیان می‌شوند.

پورت USB

USB مخفف Universal Serial Bus است. پورت USB در دستگاه‌های پرتابل ، داده را منتقل میکند و گاهی اوقات برق را به لپ تاپ می‌رساند. این پورت 3 نوع Type A و Type B و Type C دارد که هرکدام میتواند سرعتی کمتر یا بیشتر داشته باشد. برای مثال USB 3.1 سرعتی بیشتر از USB 3.0 دارد.

پورت تاندربولت

تاندربولت (THUNDER BOLT) همان پورت Type-C است و تنها سرعت بیشتری دارد. به همین دلیل در صورت ساخته شدن USB 4 ، این پورت دیگر کاربردی نخواهد داشت.

پورت  VGA

پورت VGA در مانیتورهای قدیمی CRT استفاده می‌شد. الان هم در مانیتورهای LCD و LED وجود دارد اما کیفیت تصویر را کم می‌کند. این پورت از سیگنال‌های آنالوگ ویدئویی تا رزولوشن SD پشتیبانی می‌کند.

پورت  DVI

پورت DVI جایگزین پورت آنالوگ VGA است. DVI مخفف Digital Video Interface است و اینترفیس دیجیتالی پرسرعتی است که بین کنترلر صفحه نمایش و کامپیوتر قرار می‌گیرد. در این پورت، سیگنال‌های دیجیتالی ویدئو بدون کم و کاست به همراه صدا منتقل می‌شوند.

پورت HDMI

امروزه همه با این پورت آشنایی کامل دارند. وظیفه‌ی این پورت انتقال تصویر است و به صورت HDMI و Mini HDMI و Micro HDMI بین سیستم ها دیده می‌شود. HDMI محبوب‌ترین پورت برای انتقال تصویر است است و جایگزین پورت‌های قدیمی VGA و DVI شده است.

پورت DISPLAY

قدرتمندترین پورت انتقال تصویر ، پورت DISPLAY است. این پورت تا کیفیت 8K را پشتیبانی میکند و در آینده جایگزین HDMI خواهد شد. اپل ورژن Mini این پورت را نیز ارائه کرد که در کنار HDMI استفاده می‌شود.

پورت SERIAL

پورت سریال ، برای متصل کردن دستگاه‌های صنعتی به یکدیگر ، استفاده می‌شود. وظیفه‌ی اصلی این پورت انتقال داده است اما به ندرت روی سیستم‌ها استفاده می‌شود.

پورت 1394

پورت IEEE1394 ، یکی از پورت‌های کمتر دیده شده است که میتواند ابزارها را بدون نیاز به اتصال به یک PC به یکدیگر نیز متصل کند. این پورت در عکاسی کاربرد دارد.

در حال حاضر، پورت‌های فراوانی هستند که کسی کاربردشان را نمی‌داند به طوری که ۶۵۵۳۵ پورت نرم افزاری وجود دارد و 1394 یکی از این پورت‌ها است. به همین دلیل ما کاربردی‌ترین پورت‌ها را در این مقاله برایتان گردآوری کردیم.