کیف پول ارز دیجیتال یا وَلِت ، همانند یک آدرس ایمیل است که هر شخص میتواند چندین آدرس از آن را بسازد. همچنین این کیف پول یک رمز دارد که باید نزد شخص نگهداری شود و یک آدرس دارد که پل ارتباطی ولت شما با سایر ولت‌ها است. ولت شما ، با اتصال به بلاک‌چین‌های مختلف ، امکان ارسال و دریافت رمز ارز را برای شما فراهم میکند.

آدرس

هر ارز دیجیتال ، ولت ادرس مختفی با رمزارزهای دیگر دارد. این آدرس‌ها انواع متفاوتی دارند که هرکدام از خواص ویژه‌ای برخوردار است. برای مثال ERC20 یکی از این آدرس‌ها است که کارمزد بالایی دارد و برای ارز دیجیتال تتر برابر 40 دلار است. آدرس‌های دیگری برای ارز دیجیتال وجود دارند که کارمزد بسیار پایینی حتی کمتر از 1 دلار دارند.

تنها ویژگی آدرس کیف پول ، تفاوت کارمزد نیست. این آدرس‌ها بر اساس بلاک‌چین‌های متفاوتی فعالیت می‌کنند و حروف متفاوتی دارند. برای مثال آدرس ولت بیت‌کوین ، با عدد 1 یا 3 شروع می‌شود ، بین 32 الی 34 حرف دارد و حروف بزگ و کوچک دارد. همچنین آدرس اتریوم و تمام ارزهای دیجیتالی که آدرس ERC20 دارند با حروف 0x شروع می‌شوند و 42 حرف بزرگ و کوچک دارند. به دلیل احتمال خطای بالا در تایپ کردن یک آدرس ، تریدرها از کپی و پیست کردن آدرس استفاده می‌کنند.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

1)کیف پول گرم(Hot Wallet)

کیف پول گرم ، همان کیف پول نرم افزاری آنلاین است که در صرافی‌های آنلاین و نرم‌افزارها دیده می‌شود. جابه‌جا کردن ارز دیجیتال از این نوع ولت بسیار ساده است و بدون هیچ هزینه‌ای قابل استفاده است. محبوب‌ترین نزم‌افزاری که هم اکنون به عنوان کیف پول استفاده می‌شود ، Trust Wallet است. این وَلِت ، به خودی خود یک روش ایمن است تا از ارز دیجیتال شما نگهداری شود.

صرافی‌های آنلاین نیز از Hot Wallet استفاده می‌کنند تا از ارز دیجیتال شما نگهداری کنند به همین دلیل شمامی‌توانید ارز دیجیتال خود را از صرافی به کیف پول یا حتی یک صرافی دیگر منتقل کنید. به همین دلیل ، ارز دیجیتال راحت‌ترین روش جابه‌جایی ارز میباشد.

2)کیف پول سرد (Cold Wallet)

کیف پول سرد ، یک ولت سخت افزاری است که در فروشگاه‌ها به فروش میرسد. همانند سایر محصولات دیجیتال ، کیف پول سرد برندهای مختلفی دارد و معروف‌ترین برند برای آن ، Ledger میباشد. بهترین ولت این برند Ledger Nano X است که تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال را پشتیبانی میکند. قیمت این کیف پول برابر 120 دلار است.
کیف پول سرد از طریق یه کابل به کامپیوتر متصل می‌شود و ارز دیجیتال شما را در خود ذخیره‌سازی میکند. این کیف پول به اینترنت متصل نمی‌شود پس هک کردن آن غیر ممکن است پس امن‌ترین روش نگهداری ارز دیجیتال شما است. اگر این کیف پول آسیب فیزیکی ببیند هم ارز دیجیتال موجود در آن قابل بازگردانی است.


انتخاب نوع ولت یک انتخاب شخصی است و بستگی به میزان اعتماد فرد به هات ولت و صرافی آنلاین دارد. البته که امروزه امنیت کیف پول گرم بسیار افزایش پیدا کرده است و دسترسی دیگران به کیف پول شما بسیار محدود شده است.