مایکروسافت ، 13 مهر ویندوز 11 را عمومی کرد اما اعلام کرده بود که نصب ویندوز 11 تنها برای سیستم‌های نسل 8 به بعد پیشنهاد می‌شود. این محدودیت علاوه بر پردازنده ، برای ریزپردازنده‌ای به نام TPM نیز میباشد که بر روی مادربرد نصب می‌شود. مایکروسافت گفته بود که حداقل TPM 2.0 برای ویندوز 11 مورد نیاز است اما به تازگی این مقدار را به TPM 1.2 کاهش داده است. اما TPM چیست؟

TPM

TPM یا Trusted Platform Module (ماژول پلتفرم مطمئن) ، یک ریزپردازنده است که به حافظه و CPU متصل نیست. این ریزپردازنده بر روی مادربرد قرار دارد و پردازش‌هایی مانند احراز هویت و ورود به اپلیکیشن‌های بانکی را انجام می‌دهد. این قطعه در دو حالت فیزیکی و مجازی وجود دارد. TPM مجازی ، در برخی اپلیکیشن ها قرار می‌گیرد.

چطوری بفهمم TPM سیستمم چیه؟

اگر میخواهید از TPM سیستم خود مطلع شوید ، به بخش Settings بروید. روی System کلیک کنید. سپس روی About کلیک کنید. در گوشه‌ی صفحه‌ روی BitLocker کلیک کنید. سپس وارد بخش TPM Administration شوید. در ااین بخش با 2 حالت میتوانید مواجه شوید:

  1) در حالت اول همانند تصویر پایین ، ورژن TPM خود میتوانید مشاهده کنید

  

  2) در حالت دوم با تصویر زیر مواجه می‌شوید. در این حالت TPM شما در BIOS غیر فعال است و شما می‌توانید با ورود به بایوس ، آن را فعال کنید. تمام سیستم‌های جدید ، از این تراشه برخوردارند.


اگر سیستم شما از ویندوز 11 پشتیبانی کند ، از Linux نیز پشتیبانی خواهد کرد که علتش نیاز سیستم عامل لینوکس به TPM است. اما بالعکس این اتفاق حتمی نیست زیرا حداقل TPM لینوکس ، کمتر از ویندوز 11 است.

اگر مادربرد شما از این TPM برخوردار بود ، که یک پردازنده‌ی متوسط می‌تواند برای ویندوز 11 کافی باشد. اما در صورت کمتر بودن TPM شما و قدیمی‌تر بودن پردازنده‌ی سیستمتان از نسل 7 ، نصب ویندوز 11 یک ریسک است که مایکروسافت مسئولیتش را نخواهد پذیرفت.