لپ‌تاپ‌ها بر خلاف تلفن همراه کمتر شارژ نگه میدارند به طوری که طول عمر باتری یک لپ‌تاپ پس از استفاده‌ی مکرر ، از 8 ساعت به 2 ساعت کاهش پیدا میکند. راه حل‌هایی برای اینکه لپ‌تاپ شما دیرتر به این مرحله برسد یا افزایش جزئی عمر باتری لپ‌تاپ شما وجود دارند که در ادامه‌ی این مقالع بع آن می‌پردازیم.

1) پر و خالی شدن شارژ باتری لپ‌تاپ

باتری لپ‌تاپ ، همانند باتری تلفن همراه یک ماده‌ی شیمیایی است و از لیتیوم پلیمر ساخته شده است. به همین دلیل لازمه‌ی حفظ طول عمر ، پر و خالی شدن شارژ لپ‌تاپ است. به همین دلیل توصیه می‌شود که لپ‌تاپ خود را از شارژ بکشید و تا زمانی که شارژ باتری لپتاپتان زیر 40 درصد نشده باشد ، آن را به شارژر متصل نکنید. بهترین زمان برای شارژ کردن زمانی است که شارژ باتری دقیقا به 25 درصد میرسد.

بسیاری از افراد باتری لپ‌تاپ را جدا می‌کنند تا از عمر آن کاسته نشود در حالی که این یک امر غلط است و به باتری آسیب وارد میکند.

اگر طول عمر باتری لپ‌تاپ خیلی برایتان ارزشمند است ، می‌توانید هنگام خاموش بودن لپ‌تاپ آن را شارژ کنید. البته توجه کنید که اگر به دلیل اتمام شارژ ، لپ‌تاپ خاموش شود ، عمر باتری لپ‌تاپ کاهش خواهد یافت.


2) کاهش دمای باتری

دمای بالا ، از دیگر عواملی است که به باتری شما صدمه وارد می‌کند. پردازنده و کارت گرافیک بیشترین گرما را در لپ‌تاپ تولید میکنند و اگر دمای لپ‌تاپ بیش از 60 درجه شود ، به باتری آن آسیب وارد خواهد شد. بهترین راه جلوگیری از افزایش دما ، عدم استفاده از نرم‌افزار یا گیم‌های سنگین است. اگر نرم‌افزارهای شما سبب تولید گرما می‌شوند ، میتوانید از کول پد استفاده کنید که بهترین گزینه است.


3) محیطی خشک

رطوبت از دیگر دشمنان باتری لپ‌تاپ است به همین دلیل باتری لپ‌تاپ‌هایی که در نواحی مرطوب کشور قرار دارند ، زودتر آسیب میبینند.


افزایش میزان نگهداری شارژ باتری

باتری اگر آسیب دیده باشد و طول عمر آن به 2 الی 3 ساعت رسیده باشد ، میتوان با به حداقل رساندن مصرف سیستم ، مدت بیشتری از آن استفاده کرد. راه حل اول ، کاهش نور صفحه است که مقدار زیادی تاثیر گذار است.

راه حل دوم ، قطع اتصالات سیستم است. یعنی در صورتی که از اتصالاتی مانند وایفای یا بلوتوث یا ... استفاده نمیکنید ، میتوانید آنها را خاموش کنید و مدت بیشتری از لپ‌تاپ خود استفاده کنید.

راه حل آخر و بهترین راه حل ، استفاده از قابلیت کاهش مصرف باتری در ویندوز ، یعنی استفاده از Power Saving است. با این قابلیت می‌توانید در ازای کاهش عملکرد و قطع دسترسی‌های مانند مصرف اینترنت برخی برنامه‌ها ، عمر باتری را تا 50 درصد افزایش دهید.