پورت USB 4 نسل جدید پورت USB است که سرعت حدودی 40 گیگابیت بر ثانیه خواهد داشت که برابر سرعت پورت Thunderbolt 3 است. خبر تولید مستقیم این پورت ، منتشر نشده است ولی شرکت AMD خبر تولید غیر مستقیم آن را داده است.

خبر دقیقی از این طراحی منتشر نشده است ولی طبق گفته‌ها ، AMD قصد به کار بردن این پورت را بر روی گرافیک‌های خود دارد. گرافیک پردازنده‌ی سری Ryzen 6000 می‌تواند از این پورت بهره ببرد. نام گرافیک‌های این سری از پردازنده ، Yellow Carp و Rembrandt خواهد بود.

شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شود که پورت USB4 چگونه بر روی یک گرافیک قرار میگیرد. در واقع درون گرافیک‌های جدید AMD از تکنولوژی Tunneling برای تبدیل Display به USB 4 استفاده می‌شود تا دیگر نیازی به کابل دیسپلی نباشد. پس USB4 همانند یک پورت تصویر روی این گرافیک‌ها قرار داده می‌شود.

مهندسان بخش AMD Linux ، مسئولین طراحی تونلینگ پورت USB 4 هستند به همین دلیل ، پیش بینی می‌شود اولین پورت USB 4 همزمان با آپدیت جدید Linux عرضه شود.

این شرایط میتواند یک فرصت خوب برای AMD باشد تا کمی از INTEL پیشی بگیرد به همین دلیل AMD ، لپ تاپ‌های جدید که قابلیت اضافه کردن پورت USB 4 دارند را هدف قرار داده است تا بتواند این پورت را در خدمت مردم عرضه کند.

درایور گرافیک جدید AMD تقریبا آماده‌ی انتشار است و پیش‌بینی می‌شود که همزمان با Linux 5.16 عرضه شود. این بدین معنا است که در نسل بعد CPU و GPU ، شاهد این پورت خواهیم بود.