سامسونگ و وسترن دیجیتال برای پیشرفت SSD و SSHD به یکدیگر تفاهم‌‌نامه‌ای امضا کردند که در آن قصد دارند با استفاده از فناوری ZNS ، عمر محصولات خود را تا 4 برابر افزایش دهند.

فناوری ZNS مخفف Zoned Namespace مجموعه دستوری جدید در NVMe است که امکان گروه‌بندی داده‌ها را براساس میزان استفاده و دسترسی فراهم می‌کند و با کاهش فرایند جابه‌جایی و تنظیم مجدد داده‌ها عملیات نوشتن و خواندن داده‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. این فناوری همچنین ضریب تقویت نوشتن درایو یعنی میزان واقعی نوشتن داده‌ای روی درایو در مقایسه با میزان نوشتن دستور داده‌شده از سوی سیستم میزبان را کاهش می‌دهد و بهره‌وری و عمر بیشتری برای SSD به ارمغان می‌آورد.

وسترن دیجیتال نیز در سال‌ها اخیر SSD‌هایی با فناوری ZNS معرفی کرده است؛ اما درایوهای این دو شرکت به شکل‌های متفاوتی پیاده‌سازی شده‌اند و رفتار متفاوتی دارند.

از طرفی هنوز SSDهای مجهز به فناوری ZNS به‌طور گسترده مورد استفاده‌ قرار نگرفته‌اند و اکوسیستمی هموار از این فناوری ذخیره‌سازی به وجود نیامده، از طرفی درایو‌هایی که از فناوری ZNS استفاده می‌کنند تنها توسط چند تولید‌کننده‌ی محدود عرضه می‌شوند که خود این امر نیز بازاری انحصاری برای این محصولات ایجاد می‌کند.

با وجود تمام مزایایی که فناوری ZNS ارائه می‌کند، نرم‌افزارهای موجود مانع پذیرش این فناوری می‌شوند و به نظر می‌رسد که حالا هم سامسونگ و هم وسترن دیجیتال سعی دارند با همکاری یکدیگر برای توسعه‌ی نرم‌افزار ZNS تلاش کنند. این دو شرکت تصمیم دارند اکوسیستمی را توسعه دهند که مشارکت‌کنندگان کمتری را در برمی‌گیرد، اما دردسترس بودن به‌موقع نرم‌افزار و سخت‌افزاری را که قابلیت تعامل‌پذیری و پیش‌بینی داشته باشد، تضمین می‌کند.