سامسونگ ، یکی از اولین هاردهای SSD PCIe Gen 5 را بالاخرعه معرفی کرد. سرعت این هارد حدودا به 13000 مگابایت بر ثانیه میرسد. سامسونگ نام این هارد خود را PM1743 گذاشته است.

البته توجه داشته باشید جهت استفاده از این هارد ، شما نیاز به پردازنده‌ای دارید که از آن پشتیبانی کند. همه‌ی پردازنده‌های نسل 12 اینتل که در آینده منتشر می‌شوند این قابلیت را خواهند داشت و پردازنده‌هایی دیگری برای استفاده از نسل جدید هاردهای M.2 ساخته خواهند شد.

هارد PM1743 در ابتدا تنها در سازمان‌های بزرگ استفاده خواهد شد و برای مردم عادی قابل دسترس نیست. البته در آینده در دسترس عموم نیز قرار خواهد گرفت. سرعت PM1743 حدودا 2 برابر سریعترین هارد PCIe 4 است. هارد Samsung 980 PRO سریعترین هارد PCIe 4 است که با سرعت 7 گیگابایت بر ثانیه اطلاعات را می‌خواند.

طبق ادعای سامسونگ ، PCIe Gen 5 حدودا 30 درصد کمتر از نسل قبلی خود انرژی مصرف میکند. به عبارت دیگر به ازای هر وات ، 608 مگابایت اطلاعات منتقل میکند. حداقل ظرفیت این هارد 2 ترابایت و حداکثر ظرفیت آن ، 8 ترابایت میباشد.

احتمالا سامسونگ در نمایشگاه CES 2022 از هارد جدید خود رونمایی کند. همچنین ممکن که شاهد مدل‌های دیگری از PCIe Gen 5 توسط شرکت‌های مختلف باشیم.