ویندوز 11 جدیدترین سیستم عاملل ویندوز است که حدودا 6 ماه قبل منتشر شد. این سستم عامل قابلیتهای فراوانی دارد و قطعا از سایر سیستم‌عامل‌ها قدرتمند تر است. حتی سرعت لود کردن این سیستم عامل از ویندوز 10 بیشتر است. البته مصرف باتری در این سیستم عامل از سایر سیستم‌عامل‌ها بیشتر است و ممکن است مدام صدای چرخش فن‌های لپ‌تاپ خود را بشنوید.

مایکروسافت اعلام کرده است که در آینده این سیستم عامل را بهبود می‌دهد و عمر باتری در آن را افزایش می‌دهد اما تا بهبود آن زمان می‌برد بنابراین ممکن است که با برخی مشکلات مواجه شوید. 

راه حل:

1) ویندوز خود را آپدیت کنید

هنگامی که صحبت از آپدیت سیستم‌عامل می‌شود بسیاری از افراد از آن خودداری می‌کنند زیرا بر این باورند که آپدیت سیستم‌عامل سبب کند شدن سیستم می‌شود. درحالی که این باور غلط است و ویندوز قصد دارد با آپدیت‌ها و پچ‌ها ، باگ‌ها را برطرف کند و امکانات جدیدی اضافه کند.

2) از قابلیت Power Saving استفاده کنید

یکی از قابلیت‌های ویندوز ، قابلیت Power Saving است که در ویندوز 10 نیز دیده می‌شود. برای استفاده از این قابلیت کافی است که به بخش تنظیمات بروید از از آنجا وارد System شوید و گزینه‌ی Power & battery را انتخاب کنید. در این بخش می‌توانید میزان استفاده از باتری را در ساعات مختلف بررسی کنید. در قسمت Power mode می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی Best power efficiency مصرف باتری لپ‌تاپ را کاهش دهید. البته توجه کنید که این عمل سبب کاهش عملکرد در نرم‌افزارهای سنگین می‌شود.


3) ویندوز را به حالت Dark تغییر دهید

یکی از پر طرفدارترین تم‌های ویندوز ، تم دارک است. این تم به دلیل تیره بودن چشم‌ها را کمتر خسته می‌کند و انرژی کمتری مصرف می‌کند. برای این کار کافی است که از بخش تنظیمات وارد Personalisation شوید و گزینه‌ی Colours را انتخاب کنید. در بخش Choose your mode میتوانید Dark را انتخاب کنید و برای Accent Colour یک رنگ تیره انتخاب کنید. 


4) صفحه نمایش خود را بهینه سازی کنید

از دیگر راه حل‌های صرفه‌جویی ، تغییر تنظیمات نمایشگر است. برای اینکار میتوانید میزان روشنایی نمایشگر را کاهش دهید یا از بخش تنظیمات در مسیر Systems > Power & Battery مدت زمانی که طول می‌کشد لپ‌تاپ‌تان به حالت Sleep برود را کاهش دهید.

راه‌حل‌های دیگری نیز برای کاهش مصرف باتری وجود دارند که نظیر فعال کردن حالت هواپیما ، بستن نرم‌افزارهای اضافی از Task Manager و ... می‌باشند اما در صورتی که راه‌حل‌ها جواب نداد ، لپ تاپ شما یا مشکل ویندوزی دارد یا حداکثر عمر باتری آن کم است.