طی چند سال اخیر احتمالا با کلمه‌ی متاورس روبه‌رو شده اید و یاجایی شنیده‌اید. دوستان، همکار و یا فضای مجازی که در آن فعالیت میکنید،  طی این مدت واکنش های زیادی راجع به این فضا داشته اند و نسبت به دانستن و پی بردن به آن بروز تر می‌شدند. حال میخواهیم ابتدا راجع به اصول این فضا و سپس تغییراتی که تا به الان داشته صحبتی کنیم. در ادامه مطلب میپردازیم.

متاورس از دو واژه انگلیسی Meta و Verse تشکیل شده است. متا به معنای برتر و ورس از واژه‌ی Universe به معنای جهان تشکیل شده است و بدین منظور هدف از واژه‌ی ایجاد شده‌ی متاورس مفهوم ایجاد کردن جهانی برتر و یا جهان برتر و پیش رو میباشد.

تصور کنید صبح که از خواب بیدار میشید، نیاز به این ندارید که برای رفتن به سرکار عمل فیزیکی را انجام دهید. قهوه خود را مینوشید ، ورزش خود را میکنید و سپس با استفاده از گوشی موبایل ، عینک واقعیت مجازی و یا کنسول بازی‌تان وارد محل سرکار خود میشوید و در آنجا کار میکنید. سمیناری دارید و باید کنفرانسی را برگزار کنید؛ آواتار خود را انتخاب کرده و سپس در فضای از پیش تعیین شده حضور پیدا میکنید و از طریق گوشی همراهتان آن را برگزار میکنید. کنسرت خواننده مورد علاقه خودتان هزاران کیلومتر از شما فاصله دارد و نمیتوانید خودتان را به آنجا برسانید ، با متاورس این بستر فراهم شده تا خوانندگان کنسرت و اجرای خودشان را در آن برگزار کنند.

در چند سال آینده پیش‌بینی های زیادی درباره متاورس شده است که امکان این را دارد که درصد زیادی از زندگی واقعی یک انسان را از آن خود کرده و یک جورایی پیش به سوی تنبلی ببرد.

در همین چند روز اخیر ، یک جلسه دادگاه در متاورس برگزار شده که سر و صدای زیادی به‌پا کرده است .وکلای کلمبیایی برای شرکت در آن هدست مجازی گذاشتند و این جلسه به صورت زنده در یوتیوب پخش شد. شرکت کنندگان در جلسه نیز با با آواتار های کامپیوتری ظاهر شدند. 

بدیهی است که در سال های پیش رو همچین اتفاقاتی با بازخورد بیشتر صورت نگیرد و متاورس به جهانی بزرگتر تبدیل نشود ولی وجود چنین فضایی در بعد های وسیع تر امکان بوجود آوردن مشکلات گسترده و سختی را میتواند داشته باشد که حل مسئله‌ی آن بسیار دشوارتر از جهان واقعی باشد!