کلمه‌ی WorkStation در لغت به معنای ایستگاه کاری است و همانطور که از نامش مشخص است ، لپ‌تاپی است که قدرت بالایی دارد تا بتواند پردازش‌های سنگین را انجام دهد. این پردازش‌ها میتوانند محاسباتی و گرافیکی باشند.

یک لپ‌تاپ ورک‌استیشن موبایل باید شامل ویژگی‌هایی باشد که بتواند این پردازش‌های سنگین را پاسخگو باشد. این ویژگی‌ها همان خواصی هستند که تفاوت میان یک لپ‌تاپ ساده و یک ورک‌استیشن را تعیین می‌کنند.

ویژگی‌های لپ‌تاپ ورک استیشن

اولین ویژگی‌ای که از لپ‌تاپ ورک‌استیشن به ذهن خطور میکند ، پردازنده‌ی آن است. ورک‌استیشن‌ها باید دارای یک پردازنده‌ی سری HQ یا HK داشته باشند که حداقل نسل 6 باشد تا بتواند پردازش‌های سنگین را انجام دهد. البته پردازنده‌های AMD که معادل سری HQ یا HK باشند نیز مورد تأیید است.

یک ورک‌استیشن باید دارای هاردی سریع باشد تا بتواند پاسخگوی سرعت پردازنده و گرافیک باشد. در حال حاظر سریع‌ترین هاردهای دنیا ، هاردهای تراشه‌ای SSD NVME میباشند که سرعت آنها به 6 گیگابایت در ثانیه هم میرسد در حالی که یک هارد دیسک گردان تنها 500 مگابایت اطلاعات را منتقل می‌کند.

ویژگی سوم یک ورک‌استیشن ، گرافیک آن است که باید برای رندرهای سنگین مناسب باشد. مثلا یک مهندس برای طراحی مدل سه بعدی نیاز به یک سیستمی دارد که بتواند کار های وی را انجام دهد در غیر این صورت، از یک لپ تاپ معمولی نمیتوان انتظاری داشت. توجه کنید که تفاوت یک ورک‌استیشن با لپ‌تاپ گیمینگ در نوع گرافیک است. لپ‌تاپ گیمینگ به گرافیک‌های سریع نیاز دارد تا پردازش‌های گرافیکی را سریع‌تر انجام دهند ولی رندرینگ احتیاج زیادی به سرعت گرافیک ندارد به همین دلیل است که برای لپتاپ گیمینگ از گرافیک GTX و RTX سری 20-30 و RX استفاده میکنند ولی در لپ‌تاپ ورک استیشن از گرافیک‌های Quadro و RTX سری A و Fire Pro.|

میتوان نتیجه گرفت که لپ تاپ های ورک استیشن قوی تر و بهتر از لپ تاپ های معمولی هستند. شاید از لحاظ ضاهری یک شکل باشند، اما مشخصات فنی است که بین آن ها فرق می اندازد. حال ممکن این سوال در ذهن مخاطب شکل بگیرد که بهترین لپ تاپ ورک استیشن در بازار کدام است؟ بهترین لپ تاپ با توجه به CPU و کارت گرافیک آن، قابل مقایسه است و نمیتوان گفت کدام شرکت بهترین برند در زمینه لپ تاپ ورک استیشن است.

هم اکنون محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های ورک‌استیشن دنیا ، سری ZBook کارخانه‌ی HP میباشند که به راحتی در کشور ما یافت می‌شوند و شما می‌توانید استوک آنها را از فروشگاه ما خریداری کنید.