Mini LED جدیدترین تکنولوژی دنیا است که در نمایشگرها استفاده می‌شود. این تکنولوژی کیفیت مقدار زیادی افزایش می‌دهد  به همین دلیل اپل تصمیم گرفته است از آن در سیستم‌های جدید خود استفاده کند. البته برای درک بهتر Mini LED و OLED بهتر است اول LCD و LED را درک کنیم و بشناسیم.

LCD و LED

صفحه‌ی LED نوعی از LCD است اما در LCD از کریستال مایع برای نور پس زمینه استفاده می‌شود در حالی که در LED علاوه بر کریستال مایع ، از مقاوت دیود  نیزاستفاده می‌شود. در صفحه‌ی LED کیفیت صفحه کمی بیشتر است. همچنین نمایشگرهای LED کمی وزن سبک‌تری دارند.

OLED

یک نمایشگر اولد باید جریان الکتریکی را از طریق مواد الکترولومینسانس آلی عبور دهد. OLED می‌تواند نور را بدون هیچ نیازی به پنل نور پس‌زمینه ایجاد کند. این در حالی است که انواع و اقسام نمایشگرهای LCD برای ایجاد نور باید از پنل نور قرار گرفته در پس‌زمینه بهره ببرند. یعنی هر پیکسل به تنهایی خود خاموش می‌شود و به تنهایی خود روشن می‌شود در حالی که در LED برای نشان دادن رنگ سیاه پیکسل‌ها روشن می‌مانند و رنگ سیاه را نشان می‌دهند.

در نمایشگر OLED ، رنگ سیاه تیره‌تر و رنگ سفید ، سفیدتر است و برجستگی‌ها و شیب‌ها واضح‌تر هستند. در حال حاضر اکثر تلفن‌های همراه (حتی تلفن‌های میان رده) از فناوری OLED استفاده می‌کنند.

Mini-LED

از نام تکنولوژی Mini-LED ، کاملا واضح است که در این فناوری پیکسل‌های کوچک‌تری دارد. دیودهای نور Mini-LED کمتر از 0.2 نانومتر است. البته Mini LED تکنولوژی OLED را ندارد و خودتابش نیست. با این حال به دلیل پیکسل‌های کوچک‌تر می‌تواند سبب افزایش رزولوشن شود و راه را برای اولین نمایشگر‌های 8K باز کند. همچنین Mini LED بسیار از OLED ارزان‌تر است.

Micro LED

فناوری Micro LED ، ترکیبی از Mini-LED و OLED است. یعنی زیبایی OLED را دارد و از پیکسل‌هایی به کوچکی Mini-LED استفاده می‌کند. البته قیمت نمایشگری که از این تکنولوژی استفاده می‌کند به مراتب بالاتر است.

در صورتی که به مبحث انولع کیفیت صفحه علاقه‌مند هستید میتوانید به این مطلب مراجعه کنید.