تمام کامپیوترها پس از گذشت زمان ، مقداری از سرعت خود را از دست می‌دهند. این کاهش سرعت دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد که برخی سخت‌افزاری و برخی دیگر نرم‌افزاری‌اند. البته روش‌هایی برای بهبود سرعت وجود دارند که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

چگونه از کند شدن کامپیوتر جلوگیری کنم؟

  1. کامپیوتر را هر ۶ ماه یکبار باید گردگیری کرد. میتوانید آن را به متخصص خدمات کامپیوتری بسپارید تا کامپیوتر شما را گردگیری و سرویس کند و اگر کامپیوتر شما لپ تاپ است هر یکسال باید گردگیری و سرویس شود علت این کار این است که گرد و غبار مانع خروج گرما می‌شود و گرمای بیش از حد سبب کاهش کلاک خواهد شد .
  2. سعی کنید فضای دسکتاپ(desktop)  ویندوز خود را همیشه خلوت و سبک نگه دارید و حجم کمی از فایل های ضروری را در دسکتاپ خود نگهداری کنید اگر می خواهید خیلی از فایل ها در دسترس شما باشند از فولدر آنها در درایوهای دیگر به desktop خود shortcut بفرستید برای اینکار روی فولدر مورد نظر کلیک راست کنید سپس در قسمت send to گزینه سوم از بالا یعنی desktop shortcut را انتخاب کنید سپس می توانید با شورتکات آن فولدر در دسکتاپ خود به آن فولدر دسترسی پیدا کنید .
  3. سیستم خود را با نرم افزارهای cleanup و defragment مرتب تمیز و بهینه سازی کنید .
  4. از نصب نرم افزارهایی که از منبع آنها مطمئن نیستید روی ویندوز خود جداً خودداری کنید چون هر نرم افزاری حتی با حجم KBای می تواند سیستم شما را بهم بریزد و به سیستم عامل و یا حتی سخت افزار شما آسیب برساند .
  5. همیشه روی سیستم خود آنتی ویروس داشته باشید و آن را بروز نگه دارید .
  6. هرگزسیستم خود را با نگه داشتن دکمه پاور خاموش نکنید زیرا به سکترهای هارد آسیب وارد می‌کند.
  7. همیشه آنتی ویروس خود را فعال نگه دارید تا مجبور نشوید برای پیداکردن یک ویروس کل هارد را بوسیله آنتی ویروس اسکن کنید.
  8. آخرین و بهترین روش برای بهبود سرعت سیستم ، افزودن یک هارد SSD به آن است که سرعت را تا چند برابر افزایش می‌دهد. البته این کار در صورتی موثر است که هارد سیستم شما HDD باشد و ویندوز بر روی SSD نصب شود.