امروزه کارت گرافیک یکی از قطعات مهم برای گیمینگ است که طیف گسترده‌ای دارد. پیشرفت گیم‌ها سبب نیاز به کارت گرافیک‌های پیشرفته‌تر شده است به همین دلیل ، گرافیک ها مدام در حال پیشرفت بوده‌اند. برخی از این گرافیک‌ها برای برخی کارهای شرکتی ، تدوین ویدئو و گیم‌های سبک استفاده می‌شوند درحالی که برخی دیگر برای گیم‌های روز ساخته شده‌اند.


گرافیک GT

گرافیک NVIDIA GT مخفف GRAN TURISMO است که به معنی ماشین بزرگ است. این گرافیک مناسب افرادی است که قصد دارند با هزینه‌ی مناسب ، گرافیکی متوسط برای گیم‌های قدیمی یا برخی امور ساده خریداری کنند. این گرافیک مناسب گیم‌های سنگین و رندر نیست و به هیچ وجه برای آنها توصیه نمی‌گردد.

در سری GT تعداد هسته‌های CUDA و MEMORY CLOCK محدود است. همچنین تعداد FRAME در هر ثانیه‌ی آن پایین است و قابلیت پیشرفت ندارد. دلیل این محدودیت‌‌ها طراحی این گرافیک است.


گرافیک GTX

گرافیک NVIDIA GTX مخفف GRAN TURISMO plus extra speed است. این گرافیک طراحی بهتری از گرافیک GT داشته است و پتانسیل بیشتری نسبت به آن دارد. GTX برای گیم‌های سنگین ، رندر و ادیتورهای حرفه ای مناسب‌تر است اگرچه بودجه‌ی بیشتری نیاز دارد. این گرافیک برعکس GT تعداد هسته‌های CUDA مناسبی دارد و و محدودیت FPS ندارد.


                                            مقایسه

مقیاسNVIDIA GTNVIDIA GTX
قیمتدر مقایسه پایین تر استدر مقایسه بالاتر است
هسته ی CUDA384 (GT 1030   GDDR5)684-784(GTX 1050)
حافظهبستگی داردبستگی دارد
Memory clock3 گیگاباست در ثانیه
(GT 1030 GDDR5)
7 گیگابایت در ثانیه            (GTX 1050)
Boost clock1468 مگاهرتز1392 مگاهرتز
کاربردامور ساده و گیم‌های   قدیمیرندر و گیم روز



تفاوت بزرگ گرافیک GT و GTX در عملکرد آنها است. گرافیک GT مناسب امور گرافیکی سبک مانند گیم‌های قدیمی ، برخی کارهای اداری ، فوتوشاپ پیشرفته و تدوین ویدئوی سبک است در حالی که گرافیک GTX برای گیم‌های روز ، رندرینگ و تدوین پیشرفته‌ی ویدئو مورد استفاده قرار میگیرد. 

اگر به دنبال یک گرافیک ارزان هستید که کارهای ساده‌ی گرافیکی انجام دهید ، GT مناسب‌تر است اما اگر قصد دارید با پرداخت هزینه‌ی بالا یک گرافیک قدرتمند خریداری کنید ، GTX گزینه‌ی بهتری است.