اگرقصد دارید تفاوت UEFI و Legacy را بدانید باید اول بایوس را درک کنید. بایوس به معنای ورودی-خروجی بنیادی است و به صورت یک نرم‌افزار بر روی مادربرد نصب می‌شود و سایر قطعات شما را بیدار می‌کند. 

UEFI از سال 2007 به عنوان استاندارد جدیدی در ویندوز 7 به جای بایوس انتخاب شد. UEFI جایگزین بایوس شده است اما جایگزینی برای بایوس در سیستم‌های قدیمی وجود ندارد.

تفاوت‌ها

این استاندارد جدید دیگر محدودیت های BIOS را ندارد. در واقع فریمور UEFI می‌تواند از درایوهای ۲.۲ ترابایتی یا بزرگتر بوت شود (در حقیقت، حد نظری ۹.۴ زتابایت است. هر زتابایت معادل 1 میلیارد ترابایت است.). که تقریبا سه برابر اندازه برآورد شده تمام داده‌ها بر روی اینترنت است. دلیلش این است که UEFI از طرح پارتیشن­بندی GPT به جای MBR استفاده می‌کند. همچنین با استفاده از روش استانداردتر، اجرای فایلهای اجرایی EFI را به جای اجرای کد از MBR، اجرا می کند.

UEFI می‌تواند در حالت ۳۲ بیتی و یا ۶۴ بیتی اجرا شود و دارای فضای آدرس‌دهی بیشتری از BIOS می‌باشد، که فرایند بوت را سریعتر می‌کند. همچنین به این معنی است که صفحه نمایش راه‌اندازی UEFI می‌تواند جذاب تر از صفحه نمایش تنظیمات BIOS باشد، که شامل گرافیک و پشتیبانی از نشانگر موس می­باشد. با این حال در این اجباری نیست.

بسیاری از رایانه‌های شخصی هنوز هم با رابط تنظیمات UEFI در حالت متنی تهیه می‌شوند که مانند صفحۀ تنظیمات BIOS قدیمی کار می‌کنند.

بوت UEFI با ویژگی‌های دیگرر نیز عجین شده است. UEFI از بوت امن پشتیبانی می‌کند، که به این معنی است که سیستم عامل را می‌توان برای اعتبار بررسی کرد تا مطمئن شد که هیچ نرم‌افزار مخربی فرآیند بوت را دستکاری نمی‌کند.

پشتیبانی ویژگی‌های شبکه LAN در فریمور UEFI ، که می­تواند در عیب‌یابی از راه دور و پیکربندی کمک کنند. در مقایسه  با یک بایوس سنتی، شما باید در مقابل یک کامپیوتر بصورت فیزیکی بنشینید و آن را پیکربندی کنید و دسترسی از طریق اینترنت و شبکه در زمانی که بوت نمی شود ندارید.

UEFI فقط یک جایگزین بایوس نیست. اساسا یک سیستم عامل کوچکی است که در بالای فریمور کامپیوتر شخصی اجرا می‌شود و می‌تواند کارهای خیلی بیشتر از یک BIOS را انجام دهد. ممکن است در حافظه‌های فلش بر روی مادربرد ذخیره شود و یا ممکن است که از هارد درایو و یا از طریق اشتراک گذاری شبکه در هنگام بوت بارگذاری شود.

رایانه­ های شخصی مختلف دارای اشکال ظاهری UEFI  متفاوت و ویژگی‌های مختلفی خواهند بود.