HDD

هارد محل ذخیره‌ی اطلاعات است که انواع مختلافی دارد. نوع اول هارد HDD است که با استفاده از یک صفحه‌ی متحرک ، اطلاعات را می‌خواند و ذخیره می‌کند.  این هارد با اینکه با برق کار می‌کند ، بر خلاف رم پس از قطع اتصال برق ، حافظه‌ای که ذخیره کرده است را از دست نمی‌دهد.

SSD

هارد SSD ، مانند یک هارد عمل می‌کند در حالی که حافظه را داخل یک چیپ که درونش قرار دارد ذخیره می‌کند. این چیپ ، با چیپی که درون USB استفاده می‌شود متفاوت است و نسبت به آن سریع‌تر است. این سیستم نیازی به جریان انرژی الکتریکی برای ذخیره‌ی حافظه ندارد.

هارد SSD نسبت به HDD کوچک‌تر است به طوری که گاهی اوقات بر روی مادربرد نصب می‌شود و به این نوع هارد ، M2 میگویند. امروزه هارد M2 روی تمام لپ تاپ‌ها و آل این وان‌ها استفاده می‌شود.

تاریخچه

اولین هارد HDD سال 1956 ساخته شد که 3.75 مگابایت حافظه‌ را درون خود جای می‌داد اما برای کامپیوترهای دولتی می‌شد. اولین هارد SSD یعنی OLPC XO-1 سال 2007 ساخته شد که 1 گیگابایت حافظه داشت و بر روی مادربرد نصب شد. این هارد مختص به مادربرد بود.

ابعاد

هارد HDD معمولا در سیستم‌های قدیمی‌تر یافت می‌شود و به دلیل ابعاد بزرگش در سیستم‌های امروزی جایگاه خود را به هارد SSD داده است به این دلیل که شرکت سازنده می‌تواند هارد SSD را روی ماردبرد سوار کند و فضای بیشتری برای سایر قطعات داشته باشد.

قیمت

یک هارد 1 ترابایت 2.5 اینچی از نوع HDD قسمتی بین 40$ تا 60$ دارد درحالی که یک SSD با همین حافظه شروع قیمتی از 100$ دارد. به عبارت دیگر در هارد HDD قیمت هر گیگابایت حافظه بین 4 الی 6 سنت است ولی در هارد این قیمت از 10 سنت شروع می‌شود و در هاردهایی با حافظه‌ی کمتر مانند 128G قیمت این فضا بسیار افزایش پیدا می‌کند.

حافظه

هارد SSD به ندرت با حافظه‌ای بیش از 2 ترابایت ساخته می‌شود و معمولا به صورت 500 گیگابایتی یافت می‌شود در حالی که هارد HDD ظرفیت‌های متعددی دارد و از 1 ترابایت تا 8 ترابایت دیده می‌شود و به دلیل این حافظه‌ی زیاد در مراکز ذخیره‌ی اطلاعات استفاده می‌شود.


سرعت

در زمینه‌ی سرعت ، هارد SSD در سطح دیگری قرار دارد به طوری که سیستم شما را در کمتر از 1 دقیقه ، بوت می‌کند. این سرعت به اندازه‌ای تفاوت دارد که حتی شخصی که از سیستم خود برای امور روزمره استفاده می‌کند هم متوجه این اختلاف سرعت می‌شود.

مقاومت در برابر ضربه

ساختار هارد SSD به گونه‌ای است که قطعه‌ی متحرک ندارد به همین دلیل در برابر ضربه مقاوم‌تر است اما در هارد HDD اینگونه نیست به همین دلیل هر ضربه‌ای به سیستم شما ، می‌تواند هارد HDD شما را مختل سازد.

طول عمر

هارد HDD از برق استفاده می‌کند و یه صفحه‌ی متحرک دارد بنابراین صدای بیشتری تولید می‌کند و برق مصرف می‌کند اما هارد HDD هیچ‌صدایی تولید نمی‌کند و به دلیل عدم استفاده از انرژی الکتریکی ، برای رندرینگ مناسب‌تر است. همچنین هارد SSD عمری طولانی دارد و از لپ‌تاپ بیشتر عمر می‌کند اما هارد HDD عمری کوتاه دارد و مصرف زیاد عمرش را کاهش می‌دهد.

هارد HYBRID

هارد SSD از همه لحاظ از HDD بهتر است اما قیمت بالاتری دارد بنابراین یک راه حل برای هزینه‌ی کمتر با سرعت بیشتر وجود دارد؛ استفاده از دو هارد HDD و SSD همزمان که به این سیستم ، سیستم HYBRID می‌گویند. در این سیستم ، شما میتوانید ویندوز و نرم‌افزارهای کاربردی را بر روی SSD نصب کنید و اطلاعات را بر روی HDD ذخیره کنید تا هم سرعت را داشته باشد و هم حافظه را.