رم DDR4 حدودا 6 سال است که بر روی سیستم‌ها قرار میگیرد و امسال ، سالی است که شاهد رم‌های DDR5 خواهیم بود. این رم ، قدرت پردازنده‌های نسل 12 را به مقدار زیادی افزایش میدهد.

رم DDR4 ، حداقل ظرفیت 4GB و حداکثر ظرفیت 32 گیگابایت (این ظرفیت به ندرت یافت می‌شود) دارد درحالی که رم DDR5 حداقل ظرفیت 16 گیگابایتی دارد. سقف حافظه‌ی این رم ها هنوز مشخص نشده است.

سرعت انتقال اطلاعات رم DDR5 نیز از رم DDR4 بیشتر است. تکنولوژی DDR4 ماکسیمم سرعت 4800 مگاهرتزی را پشتیبانی میکند اما معمولا با سرعت 2666MHz دیده می‌شود. رم DDR5 حداقل سرعت 4800MHz دارد و پیشبینی شده است که ماکسیممی حدود 7000 مگاهرتز خواهد داشت.

قطعه‌ی PMIC ، از مهم‌ترین قطعات حافظه‌ی رم DDR5 است. این قطعه توان مصرفی را کنترل میکند و مصرف انرژی این تکنولوژی را نسبت به DDR4 کمتر میکند. در حال حاضر ، این قطعه کمیاب شده است و10 برابر قیمت اصلی به فروش میرسد ، به همین دلیل ساخت رم DDR5 کمی به تعویق افتاده است. 

گفته شده است که رم DDR5 حدودا 35 هفته‌ی دیگر ، تولید می‌شود و در دسترس مردم قرار میگیرد. البته توجه داشته باشید که به دلیل استقبال بالا ، رم‌های DDR5 با قیمتی دو برابر رم‌های DDR4 به فروش میرسد و پس از گذشت 2 سال قیمتش به رم‌های DDR4 میرسد. در نتیجه میتوانید با کمی صبر ، سیستم خود را با تکنولوژی DDR5 به قیمت ارزان‌تر خرید کنید.