ویندوز

ویندوز ، گروهی از سیستم‌عامل‌های گرافیکی است که توسط مایکروسافت ساخته شده است. اولین ورژن ویندوز ، توسط مایکروسافت در سال 1985 ساخته شد. جدید ترین ورژن ویندوز ، WINDOWS 10 است که در ماه آینده ، نسخه‌ی جدیدی منتشر می‌کند.

macOS

مک اُ اِس ، نیز گروهی از سیستم‌عامل‌های گرافیکی است که توسط اپل ساخته شده است. این سیستم عامل اخیرا به نام Mac OS X و OS X شناخته می‌شود. این سیستم‌عامل سال 2001 با زبان برنامه‌نویسی C و C++ ساخته شد و در حال حاضر ورژن 10.15.1 این سیستم‌عامل موجود می‌باشد.

تفاوت‌ها

ویندوز بر روی تمام سیستم‌ها ، حتی MAC ، قابل نصب و اجرا است درحالی که macOS تنها برای نصب شدن روی سیستم‌های مک طراحی شده است به همین دلیل ویندوز پر طرفدارتر است و مصرف‌کنندگان بیشتری دارد.

فایل‌هایی که این دو سیستم عامل اجرا می‌کنند متفاوت است. macOS انواع فایل‌های بیشتری را اجرا می‌کند. این فایل ها عبارتند از:  HFS+, APFS, HFS, UFS, AFP, ISO 9660, FAT, UDF, NFS, SMBFS, NTFS, FTP, WebDAV, ZFS, FATX . ویندوز 7 مورد از این برنامه‌ها را اجرا می‌کند و مک اُ اس ،  14 مورد.

تقریبا تمام نرم‌افزار‌ها بر روی هر دو سیستم قابل نصب هستند به همین دلیل ویندوز برای پیشی گرفتن ، از بازی‌های XBOX استفاده کرده است ولی با این حال نرم‌افزارهای اولیه‌ی آن روی سیستم کم است.

هردو سیستم ، تفاوت‌های ظاهری بسیاری دارند و نمیتوان از ظاهرشان ایراد گرفت. این ظاهر بیشتر سلیقه‌ای است و نظر هر شخص می‌تواند متفاوت باشد اما طبق نظرسنجی بین کاربران ، مکینتاش ظاهر بهتری دارد.

بزرگترین نقطه‌ی قوت ویندوز در دنیای گیمینگ است. ویندوز از گذشته بین گیمرها محبوب بوده است زیرا که نرم‌افزارهایی مانند استیم ، روی آن قابل اجرا نبودند. با اینکه مکینتاش استیم را به نرم‌افزار‌های خود اضافه کرده است‌‌ ، باز هم ویندوز بین گیمرها محبوب‌تر است زیرا کامپیوترهای ویندوزی از لحاظ سخت‌افزاری قدرتمندتر هستند.

مکینتاش برای پردازش گرافیکی بهتر است. دلیل این برتری ، هماهنگی زیاد سخت افزار مک با سیستم‌عامل OS است. به همین دلیل مک در زمینه‌ی تدوین فیلم و طراحی و فوتشاپ استفاده می‌شود.

مکینتاش ، هماهنگی بیشتری با تلفن‌همراه دارد. دلیل آن شباهت زیاد IOS با Mac OS است که شما را قادر می‌سازد که از طریق تلفن همراه به راحتی با کامپیوتر خود در ارتباط باشید درحالی که ویندوز 10 هماهنگی زیادی با اندروید ندارد. البته در ورژن جدید ویندوز این شرایط کاملا تغییر می‌کند.

هرکدام از این دو سیستم‌عامل ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند و بستگی به نیاز و انتظار شما از سیستم دارد تا تصمیم بگیرید کدام سیستم‌عامل برای شما مناسب‌تر است. البته که برای مکینتاش ، شما نیازمند به یک لپ‌تاپ اپل یا iMac دارید پس انتخاب بین این 2 سیستم‌عامل تنها در شرایط خاص برایتان مهیا است.