بنچ مارک (BenchMark) در لغت به معنای مقایسه است. پس هر نوع مقایسه‌ای بنچ مارک محسوب می‌شود که از نمرات امتحان یک دانش آموز گرفته تا پردازنده‌های کامپیوتر. تعریف دیکشنری آکسفورد برای بنچ مارک “چیزی که قابل اندازه‌گیری باشد و بتوان آن را به عنوان معیاری برای سنجش چیزهای دیگر استفاده کرد” است.

شرکت‌های بزرگ برای نشان دادن قدرت و عملکرد محصولات خود از مشخصه‌ی بنچ مارک استفاده می‌کنند. به همین دلیل بنچ مارک در اکثر قطعات کامپبوتری استفاده می‌شود.

بنچ مارک واحد شمارش ندارد و در ابتدا از اعداد کوچک 1 رقمی شروع شده است و پس از گذر زمان بسته به پیشرفت محصول ، مقدارش افزایش پیدا کرده است. برای مثال بنچ مارک جدیدترین پردازنده‌ها به 25586 نیز می‌رسد.

بنچ مارک مارک ، توسط نرم‌افزارها و سایت‌های مخصوص اندازه‌گیری می‌شود که این سایت به راحتی بنچ مارک پردازنده‌ی شما را اندازه‌گیری می‌کند.

وبسایت‌های دیگری برای اندازه‌گیری بنچ مارک قطعات شما وجود دارد اما ساده‌ترین راه برای اطلاع از بنچ مارک قطعات خود ، مراجعه به سایت PassMark است که بنج مارک تمام پردازنده‌ها ، رم‌ها ، انواع هارد و تمام گرافیک‌ها را قرار داده است. این وبسایت برای انواع لپ‌تاپ و دستکاپ و تلفن همراه نیز بنچ مارک دارد.

بازه‌ی بنچ مارک برای هر قطعه متغاوت است برای ‌مثال نمی‌توان از رم انتظار داشت که بنچ مارکی معادل یک پردازنده‌ داشته باشد. زیرا یک رم DDR4 در بهترین حالت بنچ مارکی زیر 5000 دارد در حالی که بنچ مارک یک پردازنده به 25000 نیز می‌رسد.

بالاترین بنچ‌مارک‌ها

پردازنده: بیش‌ترین بنچ مارک بین پردازنده‌ها متعلق به AMD EPYC 7763 با بنچ مارک 87767 است. این پردازنده 128 هسته دارد که در بنچ مارک بالای این پردازنده‌ بسیار مؤثر است. این پردازنده تنها برای سرور‌های بزرگ استفاده می‌شود و قیمتی حدود 8000$ دارد.

گرافیک: انتظار میرفت که RTX3090 بیشترین بنچ مارک را داشته باشد اماAMD Radeon RX 6900 XT به دلیل هسته‌های سریع‌تر بنچ مارک بیشتری دارد. بنچ مارک این گرافیک برابر 27099 است. قیمت این گرافیک برابر 1700$ است.

هارد: هارد یک قطعه‌ی قدیمی است پس بنچ مارک نسبتا بالایی دارد. بیشترین بنچ مارک هارد متعلق به SAMSUNG MZVL21T0HCLR-00BL2 است که یک هارد SSD NVME با ظرفیت 1 ترابایت است. بنچ مارک این هارد برابر 46748 میباشد. قیمت این هارد حدودا برابر 170$ است.

رم:سریع ترین رم G Skill Intl F4-4266C17-16GTZRB است که بنچ مارکی برابر 4442 دارد. قیمت این رم برابر 182$ است.


این بنچ مارک ها یک ملاک خوب برای مقایسه هستند اما نباید همچین انتظاری از یک سیستم خانگی داشته باشیم. زیرا حتی بنچ مارک 20000 یک بنچ مارک بالا برای پردازنده محسوب می‌شود و می‌تواند اتلاف هزینه باشد. بنچ مارک پردازنده‌ی مورد نظر شما ، بسته به امور مورد نظر شما تعیین می‌شوند؛ برای مثال این بنچ مارک بالا تنها در برخی امور خاص مانند نرم افزار MATLAB احساس می‌شود.

بنچ مارک یکی از بهترین شاخص‌ها جهت مقایسه است تا اگر تفاوت 2 قطعه را نمی‌دانید بتوانید با مشاهده‌ی 2 عدد ، تفاوت آنها را متوجه شوید.