هارد SSD ، سریع ترین نوع هارد برای کامپیوتر است. این هارد عمر بالایی دارد و بر اثر ضربه خراب نمی‌شود و صدایی تولید نمی‌کند اما انواع گوناگونی دارد که انتخاب هارد مناسب را کمی دشوار می‌کند.

به طور کلی هارد SSD از 2 طریق به مادربرد متصل می‌شود:

  1. رابط اتصال SATA
  2. رابط اتصال PCI EXPRESS(PCIe)

هارد SATA (Serial Advanced Technology Attachment) SSD

همانطور که از نام این هارد مشخص است ، این هارد از طریق کابل SATA به سیستم متصل می‌شود. هارد SATA ، کندترین نوع SSD است اما با این حال ، سرعتی حدود 4 الی 5 برابر هارد HDD دارد. طول این هارد حدودا برابر 6.5 سانتی متر است که از سایر هاردهای SSD بزرگ‌تر است. این هارد قدیمی‌ترین نوع SSD است و امروزه هم تولید می‌شود. سرعت انتقال فایل SATA SSD بین 500 الی 750 مگابایت در ثانیه است.

هارد Mini-SATA (M-SATA) SSD

هارد M-SATA همان نسخه‌ی کوچکتر هارد SATA است. که سرعتی همانند SATA دارد. تفاوت این هارد با SATA SSD ، ابعاد کوچکتر آن و طریقه‌ی اتصال آن است. M-SATA همانند یک تراشه ی پهن است که ابعادی برابر 50.8 mm x 29.85 mm x 4.85 mm دارد.

هارد NVME (Non-Volatile Memory Express) SSD

مجبوب‌ترین و سریع ترین نوع هارد ، NVME است. این هارد SSD تراشه‌ای ، از طریق رابط اتصال PCIe بر روی مادربرد نصب می‌شود. NVME در واقع شیوه‌ی اتصال هاردهایی است که بر PCIe متصل می‌شوند اما در بازار کامپیوتر به این دسته از هارد‌ها لقب NVME داده شده است. هاردهای NVME سرعت بینظیری داراند به طوری که بین 3500 الی 5000 مگابایت در ثانیه را منتقل میکنند که یعنی سرعتی حدود 7 برابر SATA SSD و 35 برابر SATA HDD دارند. در واقع تنها نوع هارد NVME در حال حاضر ، M.2 NVME است.

هارد M.2 SSD

این هارد ، 2 گونه‌ی متفاوت دارد؛ M.2 NVME و M.2 SATA که بر روی قسمت PCIe مادربرد متصل می‌شود. M.2 SATA در ابتدا برای نصب شدن روی تلفن‌های همراه ساخته شد و پس از تولید M.2 NVME محبوبیت خود را از دست داد. M.2 NVMEدر حال حاضر محبوب‌ترین نوع هارد است و برای لپ تاپ های روز استفاده می‌شود.