کیفیت صفحه ، به تعداد پیکسل موجود در صفحه بستگی دارد که دسته بندی های متفاوتی نظیر HD , FULL HD , QUAD HD و 4K دارد. برای مثال در تصویر زیر تعداد پیکسل‌های کمی وجود دارد.

تعداد پیکسل با اعداد نیز نمایش داده میشود.

SD:640x480

HD:1280x720

FULL HD:1920x1080

QUAD HD:2560x1440

4K:3840x2160

8K:7680x4320

اعداد اول و دوم تمام این رزولوشن‌ها به جز SD ، نسبت 9 به 16 دارند و برای خلاصه گفتن آنها ، در انتهای عدد دوم حرف p را استفاده میکنند برای مثال کیفیت 1080p همان FULL HD میباشد. این نسبت ممکن است در برخی مانیتورهای خاص نسبت 16:10 پیدا کند که سبب تغییر این ابعاد می‌شود.

رزولوشن تنها ملاک کیفیت و تراکم پیکسلی نیست. در دو مانیتور 1080p ، مانیتوری که صفحه‌ی کوچک‌تری دارد دقیق تر است و از کیفیت بیشتری بهره میبرد. دلیل این پدیده ، تراکم بیشتر پیکسلی در مانیتور کوچکتر است. به همین دلیل برخی از گرافیست‌ها جذب مانیتور کوچکتر می‌شوند.

در برخی شرایط ممکن است که صفحه‌نمایش شما کیفیت بالایی مانند 4K را پشتیبانی کند اما کیفیت ایده آلی در این رزولوشن نداشته باشد به همین دلیل در این شرایط ، کاهش رزولوشن بهترین گزینه برای عملکرد بهتر است.

صفحه‌ی نمایش 2 دسته دارد: LCD و LED.صفحه‌ی LED نوعی از LCD است اما در LCD از کریستال مایع برای نور پس زمینه استفاده می‌شود در حالی که در LED علاوه بر کریستال مایع ، از مقاوت دیود  نیزاستفاده می‌شود. در صفحه‌ی LED کیفیت صفحه کمی بیشتر است.

پنل صفحه یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار است. در کل ، 4 پنل مختلف برای صفحه نمایش وجود دارد ، TN , VA , OLED و IPS . هر پنل خواص خود را دارد اما محبوب‌ترین و گران‌ترین پنل IPS است. پنل IPS دقت رنگبندی و سرعت صفحه نمایش را افزایش میدهد و شرایط مشاهده‌ی صفحه را از تمام زوایا مهیا میسازد.

کابلی که به مانیتور متصل می‌شود ، میتواند یکی از عوامل کیفیت تصویر باشد زیرا که می‌تواند محدودیتی برای کیفیت صفحه‌ی شما ایجاد کند به همین دلیل استفاده از کابل HDMI و DISPLAY برای به حداکثر رساندن کیفیت صفحه‌نمایش پیشنهاد می‌شود.

یکی از ملاک‌هایی که خیلی برای گیمر‌ها حائز اهمیت است ، REFRESH RATE است.REFRESH RATE همان سرعت تغییر رنگ پیکسل‌های صفحه است که هرچه بیشتر باشد ، صفحه نمایش برای شما روان‌تر خواهد بود. واحد این شاخص ، هرتز است و بهترین مانیتورهای روز ، ریفرش ریت 360 هرتزی دارند.

کیفیت تصویر ، یکی از مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب یک لپ تاپ و مانیتور است. البته اگر بیش از حد رزولوشن بالایی داشته باشید ، چشم انسان قادر به درک اختلاف این کیفیت نخواهد بود.این نکته در مورد ریفرش ریت هم صدق می‌کند به طوری که اخلاف سرعت صفحه‌ی 60 هرتزی و 90 هرتزی به آسانی قابل مشاهده است اما بین صفحه‌ی 240Hz و 360Hz به سختی چنین اختلافی دیده می‌شود. به همین دلیل کیفیت بیشتر از FULL HD تنها به گرافیست‌ها یا صفحه نمایش بزرگ پیشنهاد می‌شود.