اتصالات

پورت‌ها ، یکی از مواردی هستند که در لپ‌تاپ‌ استوک به درستی کار نمی‌کنند. برخی اوقات با تغییر ویندوز یا نصب درایورها این مشکل برطرف می‌شود. پس هنگام خرید از سلامت انواع پورت‌های لپ‌تاپ خود نظیر USB , HDMI و Display مطمئن شوید. درایو DVD از دیگر مواردی است که دچار نقص می‌شود.

هارد دیسک

هاردها به دو دسته تقسیم می‌شوند: هارد دیسک گردان (HDD) و هارد SSD. هارد HDD طول عمر زیادی ندارد و بر اثر ضربه از کار می‌افتد به همین دلیل تست آن در اولویت قرار دارد. هارد SSD برعکس هارد دیسک گردان به ندرت خراب می‌شود به همین دلیل است که استوک آن به سختی یافت می‌شود. برای تست هارد از نرم افزار HD Sentinel استفاده می‌شود.

صفحه نمایش

نمایشگر لپ‌تاپ‌های استوک از 2 جهت باید بررسی شوند. روشنایی نمایشگر باید قابل تغییر باشد به همین دلیل می‌توانید با کاهش و افزایش نور صفحه آن را آزمایش کنید. دومین مشخصه‌ی مهم ، پیکسل‌های نمایشگر است. با مشاهده‌ی نمایشگر در رنگ‌های متفاوت میتوان پیکسل‌های سوخته را پیدا کرد و در صورتی که از 2 الی 3 پیکسل بیشتر شوند ، یک نقص محسوب می‌شوند.

پردازنده ، رم و کارت گرافیک

این 3 قطعه در نرم‌افزار BurnInTest چک می‌شوند و در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد نرم افزار به شما خبر می‌دهد. البته پردازنده از دیگر قطعاتی است معمولا خراب نمی‌شود. رم در صورتی که مشکل داشته باشد قابل تعویض است. از آنجایی که کارت گرافیک در بسیاری از امور استفاده می‌شود ، میتوانید آن را به مدت 15 دقیقه در گیم تست نمایید.

کیبورد و تاچ پد

برای تست کلیدهای کیبورد از نرم‌افزارهایی مانند PassMark KeyboardTest استفاده می‌شود و در این نرم افزار با تست تمام کلیدها از سلامتشان مطمئن می‌شویم.

باتری

باتری لپ‌تاپ از دیگر مواردی است که در گذر زمان کارایی خود را از دست میدهد و عمرش کوتاه می‌شود. هنگام تحویل گرفتن لپ‌تاپ از قابلیت شارژ شدن لپ‌تاپ مطمئن شوید. اکثر فروشگاه‌ها اطلاعاتی از عمر تقریبی لپ‌تاپ شما را نیز در اختیارتان قرار میدهند. به دست آوردن زمان عمر دقیق باتری با برنامه ممکن نیست.