بسته به استفاده‌ی هر کاربر جهت تامین نیازهای او برای به‌کارگیری از کامپیوتر ، نیازمند به دانستن اطلاعات کاملی از هر بخش آن دارد. این اطلاعات منجر به این می‌شوند که هنگام خرید سراغ چه چیزی رفته تاهم در صرف هزینه و هم جهت استفاده مطلوب به کار گرفته شود.به همین دلیل تحقیق کردن و دانستن اطلاعات و مشخصات کلی و یا جزئی از انواع بخش‌های کامپیوتر میتواند تا حد زیادی او را از سردرگمی هنگام خرید دربیاورد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که نیازمند به دانستن اطلاعات کامل دارد، مغز کامپیوتر یا CPU می‌باشد؛ پردازش کردن دیتا و اجرای برنامه‌ها و انجام محاسبات همه بر عهده‌ی سی‌پی‌یو می‌باشد ؛ به همین منظور بسته به مقدار استفاده کاربر از دستگاه خود ، میتواند مدل و سری های متفاوتی را به کار بگیرد.

پردازنده های Core i اینتل

از رایج‌ترین پردازنده های موجود، سری Core شرکت اینتل میباشد که بسته به قدرت و کارایی با نام‌گذاری عددی از یکدیگر متمایز میشوند (مانند Core i3 و Core i7). این نوع از پردازنده‌ها بیشتر در رایانه‌های شخصی و رومیزی به کار می‌رود. به همین دلیل اگر استفاده‌ی سنگینی قرار نیست داشته باشید ، میتوانید از این پردازنده استفاده کنید. برای اورکلاک کردن و استفاده‌ی بهینه از نهایت قدرت سری های core گزینه مناسبی هستند.

پردازنده های XEON اینتل

سرور ها ، کامپیوتر های غول پیکری هستند که سیستم پردازنده‌ی آن ها تفاوت کامل با سایر دارند. همین امر باعث می‌شود که تجهیزات داخل سرور ها و ایستگاه‌های کاری WORKSTATIONS نیاز به تغییرات کلی باشد . از همین رو به اولین اقدامی که میتوان اشاره کرد تقویت پردازنده ی آن میباشد. اینتل به همین منظور از ابتدای دهه‌ی 90 میلادی ، از پردازنده‌های سرور و کامپیوتر های غول پیکر یعنی سری XEON رونمایی کرد . تقریبا 10 سال زودتر از سری core. طول عمر بالای این سری در تحت فشار زیاد بودن باعث شده گزینه مناسب تری برای کاربرد سنگین باشد. همچنین مزیت Hyperthreading که قابلیت داشتن هسته‌‎های بیشتر و امکان چند پردازنده ای بودن را در اختیار شما می‌گذارد، میتواند گزینه بهتری در جهت این امر باشد.

عمده‌ی تفاوت سری core و xeon در قابلیت overclock و کش L3 و پشتیبانی از ECC میباشد که به منظور شرایط استفاده از هر کدام از سری ها ، میتواند گزینه مطلوب تری برای شما باشد . هرچند اگر کارهای نسبتا سنگین مانند طراحی و ساخت ویدیو و رندر سه بعدی نداشته باشید میتوانید از سری‌های core استفاده بکنید.