اینتل ، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی CPU در دنیا است که به ساخت پردازنده‌های سری Core معروف است. البته اینتل پردازنده‌های دیگری نظیر Celeron و Pentium و Xeon نیز تولید می‌کند و Xeon جالب‌ترین آنها است. سری Xeon همانند سری Threadripper کارخانه AMD است.

ویژگی‌ها

سری Xeon مخصوص ورک‌استیشن‌ها و سرورها ساخته شده است و برای گیم پیشنهاد نمی‌شود زیرا Xeon فرکانس بالایی ندارد و تنها مجهز به تعداد زیادی هسته‌‌ و حجم بالایی کش است. در حال حاضر قدرتمندترین پردازنده زئون ، Xeon W-3175X است که 24 هسته و 56 ترد دارد و دارای 38.5 مگابایت کش است. قیمت این پردازنده 3000$ می‌باشد که از بسیاری از کارت گرافیک‌ها گران‌تر است.

از دیگر ویژگی‌های سری Xeon ، قابلیت چند پردازنده‌ای بودن است. مادربردی که مخصوص این پردازنده ساخته شده است ، معمولا بیش از 1 اسلات پردازنده دارد. برای مثال مادربردی وجود دارد که می‌تواند از 4 پردازنده استفاده کند. البته توجه کنید که مدل تمام این پردازنده‌ها باید یکسان باشد.

ظاهر

ظاهر پردازنده‌های سری Xeon مانند سایر پردازنده‌ها نیست حتی سوکت آنها متفاوت است. سوکت اغلب پردازنده‌های سری اینتل LGA است اما سری زئون FCLGA. این پردازنده‌ها کمی از پردازنده‌های معمولی بزرگتر هستند. همانطور که از عکس مشخص است ، ظاهر پردازنده‌های Xeon حتی با یکدیگر نیز متفاوت هستند.

رم ECC

از تفاوت‌های بارز دیگر این پردازنده‌ها با پردازنده‌های ساده ، رم مطابق با آنها است. اغلب پردازنده‌های Xeon با رم ECC جفت می‌شوند. ECC مخفف Error Checking and Correction (بررسی و تصحیح خطا) است. رم ECC قابلیت این را دارد که خطاها را پیدا کند و آنها را تصحیح کند. همچنین پردازنده‌های Xeon از حجم زیادی از رم پشتیبانی می‌کنند. برای مثال Xeon W-3175X نهایتا تا 512 گیگابایت رم را می‌خواند. این رم‌های ECC بر خلاف رم‌های معمولی از حجم بیشتری برخوردارند برای مثال رم 256GB DDR4 ECC وجود خارجی دارد در حالی که پر حجم‌ترین رم معمولی 32GB است.