امروزه که در عصر تکنولوژی قرار داریم، هر روز شاهد ارتقا یافتن اجزای مختلف کامپیوتر هستیم. بدین منظور شخصی که خودش را با آخرین تکنولوژی‌ها بروز میکند، نیازمند این میباشد که قبل از ارتقا دادن سیستم خود ، آگاهی کامل نسبت به اجزای مختلف آن داشته باشد. مهمترین قسمتی که نیاز است بیشتر به آن پرداخته شود ، بحث ذخیره اطلاعات میباشد که میبایستی در فضایی مانند هارد دیسک‌ها و یا فلش‌مموری ها قرار گیرد. تقریبا بسته به نیاز هر شخص میتوان گفت که کدام یک و یا کدام نوع میتواند مناسب آن فرد باشد. از لحاظ قیمت ، کارایی ، حجم و سرعت می‌توان نیاز یک فرد را بررسی و سپس بهترین پیشنهاد را قرار داد تا هنگام خرید دچار سردرگمی نشود. تیم ما قصد دارد در این مقاله به سراغ پرکاربرد ترین قسمتی از کامپیوتر برود که تقریبا تمامی داده‌های مورد نیاز در آن ذخیره می‌شود ؛ هارد دیسک. بسته به مقدار مورد نیاز و بودجه‌ی یک نفر ، انواع متفاوتی از آن در بازار وجود دارد. اما به صورت کلی در بحث نوع آن، یا هارد داخلی (Internal Hard) و یا هارد خارجی (External Hard) شامل دو نوع متفاوت از هم می‌شوند ؛ 

هارد HDD و هارد SSD


تفاوت‌های زیادی میان هارد‌های HDD و SSD نمی‌توان یافت؛ ولی در واقع نوع خواندن اطلاعات ، سرعت انتقال داده‌ها ، مقدار حافظه و قیمت آن ، تفاوت اصلی میان این دو است. به صورت کلی هارد دیسک‌های سخت یا همان Hard Disk Drives (HDD) مورد استفاده تر از هارد های SSD هستند. چرا که هم از لحاظ قیمتی و هم مقدار حافظه خریدار انتخاب بازتری نسبت به هارد های SSD دارد. کسی به دنبال هارد های SSD می‌رود که کار خود را به نحوی راحت تر کند. سرعت بیشتر، آسیب پذیری کمتر و همچنین سبک‌تر بودن هارد SSD از مزیت های آن است. در ادامه مطلب هرکدام را به طور جامع‌تری توضیح خواهیم داد.

هاردهای HDD یا Hard Disk Drives

این نوع از هاردها را می‌توان به مبتدی‌ترین هارد های موجود در بازار یاد برد. تقریبا 60 سال از تولید این تکنولوژی می‌گذرد و در طول این مدت فقط از لحاظ حجم هارد و اندازه‌ی آن تغییر پیدا کرده است. برای خواندن و نوشتن اطلاعات ، هارد هایHDD  از طریق چرخیدن یک یا چند پلاتر که اطلاعت در آن ذخیره و سپس از طریق یک بازوی متحرک خوانده می‌شوند، مورد استفاده قرار میگیرد.‌ همچنین هارد های HDD تاخیر بیشتری در خواندن و نوشتن اطلاعات نسبت به هارد های SSD دارند . همینطور حساسیت بیشتری در قبال خراب شدن نسبت به SSD ها دارند. ارزان‌تر هستند و فضای ذخیره‌سازی بیشتری را قرار می‌دهند.

هارد های SSD یا Solid State Drives

این نوع از هارد ها مانند یک فلش مموری عمل میکنند؛ سرعت بیشتر و تاخیر کمتری در خواندن و نوشتن فایل‌ها دارند. سبک تر هستند و صدا و نویز کمتری نسبت به هاردهای HDD دارند. اگر اهل فیلم دیدن و یا بازی‌کردن هستید ، هارد های اس‌اس‌دی میتوانند انتظارات شما را برآورده کنند.

 برعکس هارد های HDD، در این نوع از هارد ها شیء وجود ندارد که حرکتی داشته باشد، بدین منظور از لحاظ سخت‌افزاری شاهد دیرتر خراب شدن و از کار افتادن در هارد های SSD خواهید بود.