ماژول های حافظه با دسترسی تصادفی یا همان RAM کامپیوتر شما برای عملکرد سیستم‌تان بسیار مهم هستند. اگر خیلی کند باشند یا اندازه و مقدار کافی نداشته باشد، برنامه‌های مدنظر و مورد نیازتان را نمیتوانید اجرا کنید. در 10 سال گذشته اکثر کامپیوتر ها از رم DDR4 استفاده می‌کنند که میتواند به سرعت 5000 مگاهرتز یا بیشتر و تا 128 گیگابایت حافظه بسته به نوع مادربورد برسد.

اما پس از معرفی رم های DDR5 در سال 2021 ، به لطف آخرین نسل پردازنده‌هایی که به طور پیش‌فرض از آن ها پشتیبانی میکنند وارد جریان شده است که شامل تراشه های نسل 12 و 13 اینتل و همچنین پردازنده های سری RYZEN 7000 AMD میباشد.

مقایسه رم DDR4 و DDR5

در مقایسه با DDR4 ،کیت های رم DDR5 سرعت پایه بالاتری دارند، از ماژول‌های DIMM با ظرفیت های بالا پشتیبانی کرده و انرژی کمتری مصرف خواهند کرد. در تاخیر کمتر در عملکرد و پایداری بهتر ، رم های DDR4 تا به امروز عملکرد برتری را نسبت به رم های DDR5 داشته اند. همچنین اکثر رایانه های جدید هنوز با حافظه DDR4 عرضه میشوند.

در جدول زیر برخی از تفاوت های این دو نسل را خواهید دید:

ویژگی ها
DDR4
DDR5
سرعت انتقال داده‌ها
3200MT/s
4800MT/s
ظرفیت
128GB Max
 512GB Max
پهنای باند
25.6GB/s
38.4GB/s
ولتاژ
1.2v
1.1v
انتقال دادن یا Prefetch
8n
16n
CRC
Write
Read/Write
Clock Speed
2133MHz
4800MHz

در برخی از لپ‌تاپ های گیمینگی که اخیرا منتشر شده اند از رم DDR4 استفاده کرده اند. پردازنده، درایو ذخیره‌سازی و کارت گرافیک شما تأثیر قابل توجهی بر عملکرد سیستم شما نسبت به سرعت رم خواهد داشت. 

مزیت اصلی رم های DDR4 نسبت به DDR5 تأخیر کمتر در عملکرد آن است. اساسا رم ها مانند ذخیره سازی موقت برای CPU عمل می‌کنند تا بتوانند به وظایفی که به طور منظم انجام میدهند، به سرعت دسترسی پیدا کنند. هرچه تاخیر کمتر باشد، سی پی یو سریعتر به دستورالعمل هایی که به طور موقت در رم ذخیره کرده است میتواند دسترسی پیدا کند.

وقتی که عملکرد نهایی DDR5 را با افزایش قیمت قابل توجه نسبت به حافظه DDR4 مقایسه کنید، به این نتیجه خواهید رسید که DDR4 همچنان ارزش بهتری را ارائه خواهد داد.