در سال 1833 ، Charles Babbage اولین کامپیوتر محاسباتی به نام Analytical Engine را ساخت. این محاسبه کننده از ورقه های فلزی پانچ شده به عنوان حافظه استفاده میکرد و این اولین حافظه ی ثبت شده در تاریخ بود.


سال 1932 بود که DRUM MEMORY توسط Gusta Tauschek اختراع شد که اطلاعات را به صورت مغناطیسی ذخیره می کرد. DRUM MEMORY حدود 10 کیلوبایت حافظه داشت و مسئولیت نگهداری و جا به جا کردن حافظه بر عهده ی این قطعه بود ولی وظیفه ی اصلی آن ، نگهداری حافظه بود.


1939 سالی بود که اولین حافظه ی دیجیتال 50 بیتی اختراع شد  و 2 سال بعد Helmut Schreyer حافظه ی لامپ نئونی را با با استفاده از 2 الکترود ساخت ولی در آن زمان وسیله ای برای جا به جایی سریع حافظه وجود نداشت بنابراین پس از گذشت 8 سال 3 شخص Frederick Viehe  An Wang , و Kenneth Olsen اولین رم تاریخ را با استفاده از حافظه ی مغناطیسی ساختند و Jay Wright Forrester با ترکیب DRUM MEMORY و حافظه ی مغناطیسی موفق به ساخت موفق به ساخت رم مغناطیسی Current DRUM شد.


در 1968 طراحی ساخت DRAM توسط  Robert Dennard به اتمام میرسد و سال بعد ، INTEL اولین چیپ رم را با 1 کیلوبایت حافظه تولید کرد. پس از این محصول اینتل ، راه برای سایر کمپانی ها باز شد و حافظه های گوناگونی نظیر MOS Dynamic RAM و EPROM ساخته شد ولی پیشرفت  مهم بعدی رم در 15 سال بعد توسط کارخانه ی APLLE صورت گرفت. اپل در سال 1983 کامپیوتر Motorola 68000 Lisa را با 1 مگابایت رم عرضه کرد. در آن زمان این 1 مگابایت رم پیشرفت بزرگی بود. سال بعد نیز کارخانه ی TOSHIBA موفق به ساخت FLASH MEMORY شد.


از سال 2000 به بعد رم و فلش مموری ها هرسال پیشرفت کردند. در سال اول رم ها 8 مگابایت حافظه داشتند. سال بعد به 16 مگابایت افزایش پیدا کرد. در سال 2005 اولین SDRAM DDR2 تولید شد و ظرفیت هارد اکسترنال به 500G رسید. این رم های DDR2 سرعتی 2 برابر رم های نسل قبل خود داشتند.

رم DDR3 در سال 2007 تولید شد اما اینبار مانند DDR2 تنها سرعتش 2 برابر نشده بود ، بلکه میزان جریان الکتریکی نیز کاهش داده شد تا فشار کمتری بر CPU وارد شود و حافظه ی این رم ها را نیز افزایش دادند.

و در آخر رم DDR4 در سال 2011 توسط سامسونگ منتشر شد. سرعت این رم در ماقایه با نسل قبل ، 2 برابر شد اما رم DDR4 بر روی سیستم هایی که DDR3 را پشتیبانی می کنند قابل نصب نیست.


در حال حاضر ، رم های چندین گیگابایتی در تمام سیستم ها دیده میشوند و حتی گفته شده است که رکورد پر حجم ترین رم دنیا 160 ترابایت است که توسط کارخانه ی HPE ساخته شده است. با اینکه سال ها است که خبری از رم DDR5 نشده است ، ولی دور از انتظار هم نیست.