در بالای کیبورد ، 12 کلید F1 و F2 و ... و F12 قرار دارند که هر کدام به خودی خود کاربردهای متفاوتی دارند. دانستن این کاربردها می‌توانند سبب افزایش سرعت شما در امور مختلف شوند و در برخی امور نیز کار شما را ساده‌تر کنند.

کلید F1 صفحه‌ی Help را باز می‌کند تا شما بتوانید سوالات خود را درباره‌ی برنامه ‌ای که باز کرده‌اید بپرسید. با ترکیب کلید F1 و Win میتوانید راهنمایی‌هایی در رابطه با نحوه‌ی نصب نرم‌افزار و پرینتر و ... بپرسید.

کلید F2 برای تغییر نام فایل ها استفاده می‌شود. البته در صورتی که F2 را همراه با Fn استفاده کنید ، میتوانید در هر برنامه ای یک صفحه‌ی جدید باز کنید.

کلید F3 قابلیت جست و جو دارد. یعنی با استفاده از این کلید میتوانید کلمه‌ی مورد نظر را در متن مورد نظر جست و جو کنید. ین قابلیت مشابه به Ctrl+F میباشد. از قابلیت‌های دیگر این کلید ، تبدیل حروف انگلیسی کوچک به بزرگ است. برای این کار کافیست کلمه را انتخاب کنید و کلیدهای Shift+F3 را استفاده کنید.

در ورد با زدن کلید F4 آخرین عبارتی که نوشته‌اید تکرار می‌شود. در اکسل پیش نمایش پرینت نشان داده خواهد شد. برنامه‌ها نیز با ترکیب Alt+F4 بسته خواهند شد. با کلیدهای Ctrl+F4 تبی که باز کرده‌اید بسته می‌شود.

کلید F5 قابلیت ریفرش کردن صفحه را دارد و با ترکیب آن با Ctrl تمام صفحه‌ها ریفرش می‌شوند. در CMD ، با زدن کلید f5تابعی ، دستوری که قبلا نوشتید را تکرار می شود. در نرم افزار Word ، با زدن کلید تابعی F5 پنجره جستجو Find باز می‌شود. در نرم افزار Powerpoint با زدن کلید تابعی F5 ، اسلاید شوها به نمایش در می آید.

در Word با کلید F6 میتوانید از میانبرها استفاده کنید. در صورتی که چند تب Word باز کرده باشید می‌توانید با Ctrl+Shift+F6 بین آنها حرکت کنید. در مرورگرها میتوانید با کلید F6 آدرس بار را انتخاب کنبد و به راحتی تغییر دهید.

کلید F7 قابلیت بررسی املا شما در نرم‌افزارهایی مانند Word و Outlook را دارد. همچنین در ورد با ترکیب این دکمه با Shift میتوانید کلمات مترادف را پیدا کنید و جایگزین کنید. 

در Word میتوانید با استفاده از کلید F8 از ابتدای بند یا متن را انتخاب کنید تا آن را کپی کنید یا کات کنید. از قابلیت‌های دیگر این کلید ، وارد شدن سیستم به حالت Safe Mode در زمانی است که سیستم بالا می‌آید.

در CMD با زدن کلید تابعی F9 پنجره ای باز می شود و از شما می خواهد که شماره دستوری را که می خواهید مجددا تکرار شود را وارد کنید شما هم شماره ای را وارد کرده و Enter بزنید و نتیجه را مشاهده کنید. در نرم افزار Word با زدن کلید Ctrl و کلید تابعی F9 می توایند آکولاد باز کنید و داخل آن بنویسید.

در محیط ویندوز با زدن کلید F10 ، منوی پنجره ای که باز است فعال می‌شود. در بعضی مادربوردها با زدن کلید تابعی F10 وارد بایوس می‌شوید. در محیط های ویندوزی و همچنین نرم افزار word با زدن کلید های ترکیبی shift + F10 می توانید منوهای عملیاتی مربوطه را ببینید (همانند کپی و پیست و فونت و ... ). در تنظیمات بایوس ، جهت ذخیره و خروج از این صفحه از کلید تابعی F10 استفاده می شود. در لپ تاپ های سونی و HP برای دیدن Hidden Recovery Partition  یا پارتیشن ریکاوری جهت برگشت به تنظیمات اولیه کارخانه از کلید F10 استفاده می‌شود.

در اکثر مرورگر های جدید با زدن کلید F11 ، مرورگر به حالت Full Screen در می آید. در برخی لپ تاپ های شرکت Dell ، با زدن Ctrl و کلید تابعی F11 به پارتیشن ریکاوری جهت برگشت به تنظیمات اولیه کارخانه می روید. در برنامه های آفیس مثل ورد، پارپوینت و اکسل با زدن کلید های ترکیبی Alt + F11 برنامه Microsoft Visual Basic  باز می‌شود.

در برنامه های آفیس مثل ورد ، پارپوینت و اکسل با زدن کلید تابعی F12 ، پنجره Save As باز می‌شود. با زدن کلید های ترکیبی Ctrl+ Shift+F12 از محتویات نرم افزار ورد پرینت می گیرید. در نرم افزار Word با زدن کلید Ctrl به همراه کلید تابعی F12 می توانید فایل مورد نظر خود را باز کنید  (Open Window)در مرورگر گوگل کروم با زدن کلید تابعی F12 ، عناصر مربوط به آن صفحه در پایین صفحه باز می‌شود.